همان طور که افراد برای زندگی در کشور و انجام امور اداری، آموزشی و یا درمانی خود نیازمند دریافت یک کد ملی از سوی سازمان ثبت احوال هستند، مشاغل و کسب و کارها نیز برای پیشبرد امور خود در حوزه کشور و یا بین الملل موظف به دریافت کد اقتصادی خواهند بود. مدیریت این اقتصاد عظیم و ارگانها و شرکتهای تجاری و خدماتی مختلف همواره نیازمند استفاده از ابزارهای خاصی در این زمینه خواهد بود. افراد حقیقی که در زمینه های مختلف فرهنگی، ادبی و هنری فعالیت می کنند. به طوری که همه ساله کسب و کارهای جدید و شرکتهای مختلف تجاری به مجموعه رویدادهای اقتصادی شهر تهران افزوده میشوند. از آنجایی که در شهر تهران کسب و کارهای جدید همواره در حال شکل گیری هستند و شرکتهای مختلفی در طول سال به ثبت میرسند، برای مدیریت این مشاغل و پیگیری وضعیت آنها شمارهای تحت عنوان کد اقتصادی در اختیار شرکتها قرار میگیرد. همچنین برخی از اشخاص حقیقی که کار آنها فرهنگی و یا مرتبط با آن است نیازی به دریافت کد اقتصادی نخواهند داشت. در مرحله پنجم یعنی آخرین مرحله از کار اداراه مالیات کد اقتصادی 12 رقمی را برای شخص حقیقی یا حقوقی صادر میکند و بدین ترتیب شخص میتواند از مزایایی که کد اقتصادی در اختیار قرار میدهد بهرهمند شود.
زیادی برای صاحبان کسب و کار نیز در پی خواهد داشت.
مرحله چهارم: در این مرحله اداره مستغلات موظف است که در صورت صحت وجود شرکت، نامهای را مبنی بر عدم وجود مشکل در دریافت کد اقتصادی به اداره مالیات بفرستد. کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی که در زمینه امور تجاری و بازرگانی فعالیت میکنند میبایست نسبت به دریافت این کد اقدام نمایند. با استفاده از کد اقتصادی اشخاص حقیقی و حقوقی میتوانند نسبت به دریافت گواهی ارزش افزوده اقدام نمایند. • عدم دریافت کد برای بار دوم، پلمپ سه ماهه محل اقامت را در پی دارد. کد اقتصادی در واقع شناسهای است که سازمان امور مالیاتی شرکتها و یا اشخاص حقیقی صاحب کسب و کار را با آن میشناسد. اخذ این کد اقتصادی مزایای زیادی برای صاحبان کسب و کار نیز در پی خواهد داشت. اخذ کد اقتصادی همچنین سبب میشود که شخص مجوز لازم برای شرکت در مناقصات و مزایدات تجاری را نیز از طریق آن به دست آورد. کداقتصادی شماره ای 16 رقمی است که برای محصولات صادر شده و آن ها با درج این اعداد بر روی فاکتورها و محصول خود باعث شناسایی دیگر افراد و تاییدیه از سوی ارگان های دیگر خواهند شد .تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی که اقدام به فعالیت تجاری و یا تولید و ارائه محصولات می کنند باید برای اخذ کداقتصادی گام بردارند و این را در نظر داشته باشند که کداقتصادی ارائه شد تنها برای یک محصول مشخص صادر خواهد شد که می توان آن را در اداره ثبت شرکت ها پیگیری کرد.
تشکیل پرونده در اداره مالیات از این جهت صورت میگیرد که اداره مالیات بتواند از ملک شرکت مالیات بر اجاره دریافت کند. پس از تشکیل پرونده مالیاتی، می توان اقدام به دریافت شماره اقتصادی نمود که دریافت آن در حدود 2 الی 3 هفته زمان می برد. مرحله سوم: در مرحله سوم و پس از تشکیل پرونده در اداره مالیات بازرسی از این اداره به محل شرکت مراجعه میکند. پس از تایید بازرس نسبت به توضیح گزارش مکتوب مبنی بر صحت اطلاعات درج شده در پرونده اقدام مینماید. مدارک تهیه شده و فرم اطلاعات مربوط به هویت اشخاص حقیقی و حقوقی را بعد از امضاء باید به حوزه مالیاتی تحویل داده و ممیز مالیاتی، بعد از تأیید مدارک و ثبت نمودن در دفتر حوزه، رسیدی را مبنی بر تحویل گرفتن مدارک صادر کرده و تحویل دهد. برای انجام این کار به سایت روزنامه مراجعه کنید و سپس نام شرکت را جست و جو کنید. تبصرهی ۲: منظور از پروانهی کسبوکار از مراجع ذیربط، کلیهی جوازهای کسب یا کار صادره از اتاق صنایع و معادن و بازرگانی، اتحادیههای صنفی، وزارتخانهها و سایر مراجع ذیصلاح است. همچنین برای گرفتن شماره اقتصادی جدید، باید پرونده مالیاتی تان را در سازمان امور مالیاتی کامل کنید و شماره واحد مالیاتی، کد یا شماره اقتصادی 12 رقمی و کلاسه پرونده را هم گرفته باشید .
مجددا مراحل 1 و 2 را تکرار کنید و به مرحله 7 بروید. کد اقتصادی یک عدد 12 رقمی منحصر به فرد است که شرکتها آن را از طریق سازمان نظام مالیاتی و وزارت اقتصادی و دارایی دریافت میکنند. در حقیقت افرادی که در زمینه تولید و توزیع کالاها و همچنین ارائه خدمات به افراد فعالیت میکنند بایستی کد اقتصادی را از اداره مالیات دریافت نمایند. پس از درک اهمیت دریافت کد اقتصادی از سوی سازمانهای مربوطه نیاز است تا افراد در مورد مراحل دریافت کد اقتصادی در تهران اطلاعاتی به دست آورند. کارشناس حوزه مالیاتی شما، مدارک را بررسی و پس از ارزیابی، دستور ثبت را صادر می کند. مدارک تکمیل شده را همراه با فرم اطلاعات هویت اشخاص حقیقی به حوزه مالیاتی تحویل داده و سپس سر ممیزی مالیاتی آنها را بررسی می کند. در صفحه باز شده مواردی مجدد به رنگ قرمز به شما نمایش داده میشود که با اصلاح این موارد پرونده اطلاعاتی شما تکمیل میشود. مدارک لازم برای دریافت کد اقتصادی اشخاص حقیقی شامل اصل و تصویر شناسنامه و کارت ملی، تکمیل فرم درخواست کد اقتصادی، تصویر پروانه کسب معتبر، درخواست کتبی دریافت کد اقتصادی، فيش پرداخت هزینه صدور کد اقتصادی و ۳ قطعه عکس پرسنلی می باشد. This was generated by GSA Content Generator DEMO.