با گسترش بازار سرمایه و شرکت های خصوصی و تجاری حسابداران جزو اصلی ترین و موثرترین اقشار به حساب می آیند؛ از این رو تمرکز بر عملکرد حسابرسان و لزوم نظارت بر کار حسابرسان در اولویت قرار گرفته است. البته قوانین مربوط به چک بسیار وسیع بوده و به همین موارد محدود نمی‌شود؛ دانستن برخی از قوانین مربوط به چک می تواند باعث شود که بتوانید یک معامله پرسود را رقم بزنید؛ اگر حسابرسان به این قوانین مسلط باشند می‌توانند به شما در نتیجه بخش بودن معاملات کمک نمایند. قوانین حسابداری بسیار گسترده بوده و توضیح آنها خارج از حوصله این نوشتار است؛ اما در این نوشتار سعی شده به ۱۰ تا از مهمترین قوانین حسابداری اشاره شود. تسلط به این قوانین می تواند شما را سرآمد سایر حسابرسان کرده و باعث شود تا بتوانید کارهای مهم تری را به دست بگیرید.

جریمه خط خوردگی دفاتر قانونی

برای ثبت رویدادهای مالی هر سال مالی٬ باید از دفاتر همان سال مالی استفاده کرد و ثبت رویدادهای ۲ سال متوالی در یک دفتر ممنوع است. طبق ماده ۱۰ قانون تجارت٬ دفتر کپیه به دفتری گقته می شود که نامه نگاری ها و صورت حساب های صادره تاجر یا شرکت به ترتیب تاریخ وقوع در آن قید می شود. طبق تعریف خلاصه حسابداری، حسابداری یک زبان تخصصی است و به همین علت آن را زبان تجارت می‌نامند. قانون کار نهمین قانونی است که می تواند جایگاه شما را به عنوان حسابدار حرفه ای ارتقا دهد. حسابداران در صورتی می توانند این وظایف را به خوبی انجام دهند که با قوانین تجارت آشنایی داشته باشند.

خیر حساب موجودی نقد و بانک چه در دفتر کل و چه در دفتر روزنامه بعنوان یک حساب کل شناخته می شوند و سپس در سطح معین است که به معین هایی چون صندوق، بانک و تنخواه گردان تقسیم می شوند. طبق اصول حسابداری حساب موجودی نقد و بانک همیشه باید مانده بدهکار دداشته باشد. در صورتیکه مانده این حساب بستانکار شده باشد می تواند باعث خدشه بر دفاتر گردیده و ممیز مالیاتی ایراد بزرگی بر آن وارد نموده و چه بسا باعث رد دفاتر گردد.

طبق قانون ، جریمه عدم ارائه دفاتر قانونی ، عادل 20% مالیات متعلق بوده و اگر دفاتر پلمپ شده شرکت ، به دلایلی توسط ممیزان اداره دارایی رد شود ، جریمه ای معادل 10% مالیات در نظر گرفته خواهد شد و این رقم می تواند هر ساله تغییر کند. تمامی شرکت هایی که کارکرد در سال مالی داشته باشند باید عملکرد خودشان را در این دفاتر به ثبت برسانند و تمامی اطلاعاترا به طور کاملا شفاف و کامل و بدون تحریر همراه با مدارک و مستندات مربوطه ، ضمیمه پلمپ دفاتر کرده و در اختیار ممیزان مالیاتی قرار دهند. جهت تسلیم نمودن اظهارنامه مالیاتی در تیرماه هر سال، باید سال قبل اقدام به اخذ پلمب دفاتر قانونی کرده باشید.

چه زمانی باید نسبت به اخذ دفاتر قانونی پلمب شده اقدام کنیم؟

مشکل من در مورد هزینه های واضحی مثل هزینه ثبت شرکت،هزینه تشکیل پرونده مالیاتی ،و یا مبلغ واریزی به حساب بانکیه شرکت در موقع تأسیس شرکتِ. شرکتی است که درچندسال گذشته تغییر نام داده است ومدتی نیزغیرفعال بوده است .حال که برای فعالیت درسال ۱۳۹۵ خودراآماده نموده است اقدام به پلمپ دفاتراز طریق دفاترپستی نموده است .متاسفانه پلمپ دفاتر به نام شرکت که قبلاتغییر یافته مهروتاییدشده است لطفاراهنمایی فرماییدکه جهت تصحیح آن چه بایدکرد. شما اززمان اتمام سال مالی ۴ ماه فرصت ارائه اظهارنامه مالیات عملکرد دارید. هرموقعی میتوانید دفاتر پلمپ کنیدولی قاعدتا موعد اصلی قبل از شروع سال مالی است تا به تاخیر ثبت مواجه نشوید. توجه داشته باشیم امضاء و پلمپ دفاتر ضمن سال مالی موجبات بی اعتباری دفاتر را فراهم می آورد . می دانیم که هنوز وقت تسلیم اظهارنامه مالیاتی سال ۹۲ ( چون تا الان فرمت آن – غیر از میان دوره ای – توسط سازمان امور مالیاتی ارائه نشده است ) فرا نرسیده است .

  • زمانی که به سختی میتوان اطلاعات مربوط به حساب ها را از دفاتر روزنامه دریافت کرد ، نیاز به «دفتر کل» حس میشود .
  • 6- همانطور که عنوان شد در دفاتر فاکتور درج نمی گردد و حسابهای حسابداری ثبت می گردد.
  • تاجايي كه بنده اطلاع دارم و آيين نامه تصريح دارد ، اشتباهات سهوي مانعي براي رد دفاتر نيست لذا با تصريح و برجسته كردن ثبت جامانده و ثبت آن مشكلي نخواهيد داشت ليكن ازآنجايي كه به هر حال تفسيرهايي متفاوتي دراين خصوص داريم بازهم پرس و جوي بيشتر بفرمائيد.

چنانچه بازرسان ماده 181 ق م م به شرکتها مراجعه و دفاتر ثبت نشده باشد ، طبق صورتجلسه ای موضوع ثبت وگزارش و موجب بی اعتباری دفاتر می شود . همانطور که می دانید نیمه دوم هرسال،معمولا ،حسابداران در شرایط عادی کار قرار دارند و فشردگی کارهای قانونی آنچنان متوجه آنها نیست . اگر معاملات و قراردادهای خود را به نام دیگران تنظیم کند یا معاملات و قراردادهای اشخاصی که موظف به پرداخت مالیات هستند را برخلاف واقع به نام خود تنظیم نماید. در حقیقت هر نوع تلاش کردن بصورت غیرقانونی جهت عدم نشان دادن درآمد و به دنبال آن عدم پرداخت مالیات را فرار مالیاتی می گویند. تبصره 4- تاخیر ثبت دفاتر در مورد اشخاص حقوقی جدیدالتاسیس از تاریخ ثبت شخص حقوقی و در مورد سایر اشخاص از تاریخ شروع فعالیت تا سی روز مجاز خواهد بود.

مسئول ثبت اطلاعات دفاتر حسابداری مکلف است که تمامی اطلاعات و داده‌های موجود در دفتر روزنامه را ظرف مدت زمان یک ماه به دفتر کل منتقل کند. برای آشنایی بیشتر شما با دفتر کل در زیر نمونه‌ای از این دفتر را ثبت برند نمایش خواهیم داد. اولین و مهم‌ترین ابزاری که برای ثبت اطلاعات مالی لازمه کار حسابداری می‌باشد دفاتر حسابداری هستند که در این دفاتر اطلاعات و داده‌های مالی به صورت دقیق و کامل همه روزه ثبت می‌شود.

رتبه بندی شرکت

این اداره پس از تهیه دفاتر، آن را به مرکز اصلی شرکت ارسال خواهد کرد. وجود دفاتر مانع از تقلب، حساب سازی و گزارش های نادرست تاجر خواهد بود. در دعاوی حقوقی، دفاتر تجاری، سند قابل استناد است و در صورت عدم تهیه یا تکمیل آنها، می تواند علیه تاجر مورد استناد قرار بگیرد.

دلایل رد دفاتر قانونی دفتر روزنامه و دفترکل و جریمه مربوط به آن

عدم فعالیت شرکت حتما باید در مهلت قانونی یعنی four اه اول سال مالی بعد اعلام گردد و اگر خارج از مهلت مقرر باشد شرکت مشمول جریمه مالیاتی خواهد شد. معمولا برای آنکه دفاتر روزنامه و کل خط خوردگی نداشته باشند ابتدا به عنوان چرک نویس تنظیم می شوند و پس از اینکه از درستی مبالغ و اطلاعات اطمینان حاصل شد وارد دفاتر اصلی می شوند. زمان اخذ دفاتر جهت پلمپ باید سال قبل از آن یعنی پیش از شروع سال مالی جدید ، اقدام به دریافت دفاتر پلمپ شده نمود. این دفاتر به دو صورت دفتر کل و دفتر روزنامه بوده که بین 50 تا 200 برگ حجم دارد و هر شرکت براساس نیاز خود نسبت به خرید آنها اقدام می کند. علت اصلی پلمپ نیز این است که اطلاعات موجود در دفاتر زیاد یا کم نشده باشد.

دولت نیز سعی می‌کند از چک به جای پول و نقد‌ینگی استفاده کند؛ زیرا نقدینگی باعث ایجاد مشکلات در معاملات بین افراد می‌شود. نقش اقتصادی چک بسیار مهم است؛ به همین علت حسابداران شرکت‌ها باید با قوانین و مقررات آن آشنایی کامل داشته باشند. این قانون شامل حق و حقوق کارمند و کارفرما نسبت به هم و درباره مواردی مانند بیمه، بازنشستگی و شرایط آن و بیمه کارکنان است که هر حسابدار حداقل یک بار در ماه با آن برخورد می‌کند. پیشنهاد می‌کنیم مفاد این قانون را خوب بدانید تا حسابدار حرفه‌ای باشید و درآمد خوبی کسب کنید.

در صورتی که بنا به تشخیص بازرسان سازمان، دفاتر مودی غیرقابل بررسی و یا مردود اعلام شود، مراتب به مراجع ذی‌ربط انتقال داده می‌شود. پس از آن مودی موظف است ظرف یک ماه از تاریخ ابلاغ موارد تشخیصی، به مراجع مزبور مراجعه و با ارائه اسناد و مدارک کتبی مشکل را مرتفع نماید. در غیر این صورت دفاتر او به صورت قطعی مردود اعلام و مشمول تعلق جرایم خواهد بود.

رد شدن دفاتر قانونی یکی از دغدغه‌های همیشگی حسابداران است؛ به صورتی که تحریر دفاتر قانونی را برای آنها به یک غول بی‌شاخ و دم تبدیل کرده است. نحوه صحیح تحریر دفاتر به صورتی که مورد پذیرش بی‌چون و چرای سازمان مالیاتی قرار گیرد، علاوه بر آموزش حسابداری به صورت حرفه‌ای، نیازمند آرامش و رعایت قوانینی است که در این مطلب به آنها پرداختیم. امیدواریم ثبت تغییرات اطلاع از این موارد راه روشنی در جهت ارتقای فرهنگ مالی و مالیاتی کشور بگشاید. فرآیند پلمپ دفاتر قانونی به این شرح است که صاحبان کسب وکار با در دست داشتن دفاتر قانونی به اداره ثبت مراجعه کرده و کارشناسان این اداره تمام صفحات دفاتر را شماره گذاری کرده و مهر می زنند که تا پایان سال امکان تغییر و خط خوردگی در آنها وجود نداشته باشد.

شما ابتدا باید با ممیز مالیاتی خود این موضوع را هماهنگ کنید که در ادامه کار مشکلی پیش نیاید و نکته ایی که باید توجه داشته باشید این است که تاریخ اولین سند در سال مالی ninety six شما باید با تاریخ پلمپ دفاتر شما همخوانی داشته باشد. گاهی اقدامات به ظاهر زیرکانه برخی مودیان، در زمان تحریر موجب رد دفاتر از سوی سازمان مالیاتی می‌شود؛ این رفتارهای غیرقانونی علاوه‌بر رد دفاتر قانونی، جرائم دیگری نظیر کتمان درآمد برای شما به همراه دارد. جای نگرانی نیست زیرا سیستم درخواست دفاتر قانونی سایت ثبت شرکتها اینگونه تنظیم شده ، این دفاتر اخذ شده فقط برای سال ninety eight تا پایان اسفند ninety eight اعتبار دارد .

بر طبق ماده ۸- دفتر معين دفتري است که براي تفکيک و مجزا ساختن هر يک از حساب هاي دفتر کل بر حسب مقتضيات و شرايط حساب ممکن است نگهداري شود. بر اساس ماده اول اين آيين نامه، مقررات اين آيين نامه شامل مودياني است که در موعد مقرر ترازنامه و حساب سود و زيان و يا حسب مورد حساب درآمد و هزينه و حساب سود و زيان را با رعايت مقررات مربوط ارايه مي کنند. همچنين موديان در انتخاب يکي از روش هاي حسابداري ثبت شرکت در تهران بر اساس استانداردهاي پذيرفته شده مجازند و در سال هاي بعد بايد همان رويه را اعمال نمايند. ولی بهتر است دفاتر کامل تکمیل گردد و جمع ها همه نوشته شود تا جلوی هر گونه ایرادگیری حسابرس سارمان امور مالیاتی گرفته شود. اگر واقعاً پرداخت مالیات ندارند همان سیستم کفایت می کند به شرط آنکه بک آپ های مستمر از سیستم تهیه و حداقل بر روی 2 سخت افزار مانند سی دی و هارد اکسترنال نگهداری شود.