برای مثال همه ما علی بابا را عنوان شخصی که همیشه در سفر بوده است میشناسیم. در صورتی که کسب و کار و خدمات شما به سفر مربوط میشود، انتخاب این نام برای برند شما میتواند انتخاب مناسبی به شمار رود. این ویژگی از انتخاب نام برند یعنی این که علاوه بر نام بتواند یک تصویر ذهنی نیز در مخاطب ایجاد کند. برندهایی مانند جگوار، اپل، ردبول و غیره مثال مناسبی از این ویژگی نامهای برند به شمار میروند. شاید شما بخواهید نامی مشابه با یک برند معروف و شناخته شده برای محصول و خدمات خود انتخاب کنید و با خودتان فکر کنید که با این کار تاثیر مثبتی روی مخاطبانتان میگذارید! در حالی که این استراتژی کاملا اشتباه است و ممکن است در مخاطبان شما این باور را ایجاد کند که شما نسخه فیک و کپی شده آن برند معروف هستید.
نام تجاری، محصول یا خدمات خاص یک شرکت را مشخص میکند و آن را از برندهای دیگر در یک دسته یا زمینه مشابه متمایز میکند. نامهای تجاری معمولا در اداره ثبت علائم تجاری ثبت میشوند و معمولا با یک لوگو همراه هستند. مثلا نایک، اپل، ثبت شرکت در تهران پوما و بیژن، نمونهای از نامهای تجاری هستند. روش دیگر هم این است که برای اسامی مختلفی که انتخاب کردهاید بهترین لوگوی ممکن را طراحی کنید و با توجه به جذابیت لوگو و بازخورد مشتریان و مخاطبین، مناسبترین نام را انتخاب کنید.
همیشه برندهایی را می بینید که چه به دلیل ماندگاری و اصالت ، به نام افرادی است که آن را تاسیس کرده اند. گستره این برندها به اولین برندهایی که بوجود آمدند، نیز کشیده می شود. زمانی، نام فورد در هر خیابان و نام نوتلا روی هر میز صبحانه مشاهده می شد. نام های لغوی برند از بازی با کلمات برای به خاطر سپاری آسان استفاده می کنند. انواع روش های این نوع نامگذاری معروف شامل جناس، عبارت ها، کلمات مرکب، تجانس آوایی، تسمیه تقلیدی، غلط املائی عمدی و کلمات خارجی هستند.
اگر از شما بخواهیم که بدون فکر کردن زیاد، نام چند برند را روی کاغذ بنویسید، احتمالا در کمتر از ده ثانیه، فهرستی از مشهورترین برندهای دنیا تهیه میکنید. یا احتمالا اگر لوگوی چند برند مختلف را بهصورت تصادفی به شما نشان دهیم، نام بیشتر برندها را بهدرستی حدس خواهید زد. توانایی ارتباط با مصرف کنندگان در انتخاب نام زیبا و شکیل برای برند بسیار حائز اهمیت است. با کنار هم قرار دادن کلمات در کنار یکدیگر و تلفیق آن ها می توان کلمه ای معنادار، مستقل و خلاقانه ایجاد کرد. کلمه ای که به مرور زمان جایگاه خود را در بین سایر کلمات بدست خواهد آورد.
قابل ثبت باشد
اگر نام برندی که شما انتخاب میکنید ویژگی های بالا را داشته باشد، بدون شک این نام مناسب برای شرکت شما خواهد بود و هیچ فرمول و رمز خاصی وجود ندارد. بدون شک وقتی یک اسم در ذهن شما ماندگار میشود که معنای آن را بفهمید. زمانیکه که شما معنی یک اسم را نفهمید، بدون شک به خاطر سپردن آن بسیار مشکل میشود. نام برند شما نباید سخت و مشکل باشد و معنی پیچیده ای داشته باشد تا به راحتی در ذهن ماندگار شود. سعی کنید از اسامی فارسی که چند نوع نوشتار و یا گفتار مختلف دارند استفاده نکنید و اسامی که نوع نوشتار ثابتی دارند استفاده کنید. بیایید واقعیت را قبول کنیم؛ بعضی از زبان ها صرفاً جنسی و محرک به نظر می آیند.
- یادتان نرود هیچ وقت کلماتی که ممکن است به شکلهای مختلفی نوشته و خوانده شوند یا چند معنی داشته باشند را انتخاب نکنید.
- مثلا برند “بایودنت” که آدامسهایی تولید میکند که برای سلامت دندانها هم مناسب است.
- هنگام انتخاب نام برند، لازم نیست مدام به دنبال نامی باشید که حتماً به مشتریان بگوید که شما دقیقاً چه کاری انجام می دهید.
- پس برای جلوگیری از مواجه شدن با مشکلات ثبت نام تجاری، نام تجاری خود را بسازید.
- ج – مراکز تجاری یا عمومی را بهویژه در مورد مبدأ جغرافیایی کالاها یا خدمات یا خصوصیات آنها گمراه کند.
از بین این سه اسم هم ممکن است یکی دو تا توسط افراد دیگری گرفته شده باشد. اگر دیدید همه اسامی قبلا گرفته شدهاند، به نامهایی که قبلا نوشته بودید برگردید. از همین حالا بگوئیم که انتظار نداشته باشید به یکی دو روز بتوانید یک نام مناسب انتخاب کنید. طوفان فکری و مشورت با کل اعضای تیم کار خوبی است؛ اما گاهی اوقات اسامی زیادی پیشنهاد میشود که بررسی همه آنها وقت زیادی میگیرد. گاه معنی پارسی یک واژه را در اداره ثبت نمیدانند و آن جز کلمات غیرفارسی دستهبندی مینمایند و هزاران مشکل دیگر که فرایند ثبت برند در ایران را از یک کار مشخص اداری و قطعی ، به یک کار اداری و تا حدودی شانسی تبدیل نموده است. ما حتما به دنبال یک نام تجاری برای محصول خود میگردیم که در ذهن مصرفکننده بهگونهای مثبت تداعی گردد.
باید گفت یکی از بهترین مجموعه های ثبت شرکت، مجموعه ثبتی آراکس هست. پس زمانی که از آشنایان خود در انتخاب کمک می گیرید توجه داشته باشید که یک نام ممکن است بدلیل متفاوت بودن بیشتر به چشم بیاید و به همین دلیل می تواند در میان نامهای دیگر بیادماندنی و موثر تر باشد. با اینکه هیچ تضمینی وجود ندارد که یک شرکت مشاوره بتواند نامی بهتر را به شما پیشنهاد دهد، معمولا آنها این کار را سریعتر و هدفمند تر انجام می دهند. قبل از اینکه نام تجاری خود را انتخاب کنید، مهم است که طرحی استراتژیک را برای برند خود در نظر بگیرید. یک نام خوب می تواند شما را به کانون توجه تبدیل کرده، معیار های کسب و کار شما را با یک یا دو لغت برجسته کرده و شما را بعنوان رهبری واقعی و نوآور به مخاطبین معرفی کند.
۷۱ درصد از شرکت ها به دنبال مراکز تامین و تولید پوشاک نزدیکتر به خود هستند
انتخاب اسم برند از مواردی مهم و با اهمیت انتخاب اسم برند می باشد ، هم چنین انتخاب اسم برند شرایط و قوانین خاصی را دارد که باید آن را مد نظر داشته باشید. چه بسیار کسب و کارهایی که اسم عالی داشتن و شکست خوردن و چه بسیار برندهای موفقی در دنیا که هنوز هم اسم خوبی ندارند. اصولش در مقاله گفته شد اما اولویت اول چیزهای دیگریست که منافاتی هم با «انتخاب تغییرات شرکت اسم خوب» نداره. اسم برند باید با ارزشهای بنیادین شرکتتان که جوهره برند شماست، ارتباط معنایی داشته باشد و بتواند با ترسیم یک تصویر مثبت در ذهن مشتریان با آنها ارتباط برقرار کند. این امر پیش می آید که برای انتخاب نام به دنبال لیست اسامی هستیم. تقاضای لیست اسامی خاص برای برند نیز مستثنی از این امر نبوده است ولی داشتن لیست توضیه نمی شود.
ضمن اینکه تضمینی برای بهدست آوردن مشتریان سابق وجود ندارد. زیرا رقبای شما همواره و مدام در حال کار روی برند خود هستند و با کوچکترین غفلت شما، گوی و میدان را از شما خواهند ربود. اسمی را انتخاب کنید که مردم بتوانند بهراحتی بیان کنند، بخوانند و بنویسند. راحتی تلفظ و نگارش و سادگی نام، میزان زحمت مصرفکننده را برای درک و ارزیابی برند در ذهن کاهش میدهد. نامهای کوتاه اغلب بهراحتی به یاد آورده میشوند، زیرا به سادگی در ذهن فرد رمزگشایی و ذخیره میشوند. بازاریابان میتوانند نامهای طولانیتر را خلاصه کنند تا میزان یادآوری آنها را در ذهن مصرفکننده افزایش دهند.
این روشی قدرتمند برای فرهنگ سازی یا موقعیت شرکت، محصولات و خدمات شماست تا نسبت به بقیه رقبا در بازار تمایز داشته باشید. در ضمن لازم است که شما اهداف تبلیغاتی خود را نیز در نظر بگیرید ثبت برند . بطور مثال انتخاب نام در ثبت دامنه و URL نیز تاثیر به سزایی دارد. تمامی این شرکت ها ممکن است خدماتی عالی را ارائه کرده و سالها تجربه و نمونه کار هایی برجسته داشته باشند.
قدم پنجم ثبت برند به صورت قانونی و ادامه داستان
در بهترین و ایده آل ترین حالت لوگو باید مشابه و متناسب با نام برند باشد. بنابراین همزمان با تصمیم گیری برای نام برند، به امکان پذیری تبدیل آن به لوگو نیز فکر کنید. تصور کنید که شما نام یک برند را دقیقا نمیدانید، تلفظ کنید و زمانی که وارد یک فروشگاه برای خرید میشوید از اینکه نام اشتباه به زبان آورده خجالت زده میشوید! این مساله تا حد زیادی شما را مجاب میکند که محصول و برند دیگری را انتخاب کنید! نام برند باید دارای تلفظ سادهای بوده و هر فردی بتواند به راحتی آن را به زبان بیاورد.