کد مالیاتی مانند کد ملی افراد است و از سوی سازمان امور مالیاتی کشور برای تسهیل در روند مالیاتی اشخاص حقیقی و حقوقی صادر می گردد. از مزیت های دریافت کد اقتصادی می توان به پرداخت حقوق دولت تحت نام مالیات، تسهیل و تسریع روند بررسی دفاتر قانونی شرکت، احراز هویت اشخاص در اداره مالیات و جلوگیری از رقابت های ناسالم اشاره کرد. • دریافت دفترچه اشخاص حقوقی از واحد اطلاعات و خدمات اداره دارایی و تکمیل آن به همراه مهر شرکت. اگر شرکتی ثبت شده دارید برای اینکه در واحد مالیاتی شناسایی شوید، نیاز به کد اقتصادی خواهید داشت. لازم به ذکر است که؛ قوانین معافیت از مالیات مشمول شرکت های فاقد کد اقتصادی نخواهد شد. عدم دریافت کد اقتصاد یا امتناع از قوانین مربوطه پیامدهای زیر را در پی دارد. به طور خلاصه میتوان گفت این کد لازمه اصلی آغاز به کار اقتصادی شرکت شماست. به این صورت که پس از تقسیم بندی نوع فعالیت اشخاص حقیقی و حقوقی در زمینه های تولید، بازرگانی و خدمات، به هر کدام از این بخش ها یک شناسه یکتا ( اینتا کد ) تعلق می گیرد و این کد گذاری تنها از طریق سازمان امور مالیاتی کشور انجام می شود و استفاده از آن ها نیز تنها در سامانه های مربوط به این سازمان است. This data was generated by GSA Content Generator Demoversion!
حقیقی و حقوقی امری مهم و ضروری است .
• تمامی افراد حقیقی یا حقوقی که به نوعی فعالیت تجاری و اقتصادی انجام می دهند بایستی این کد را دریافت کنند. • تمامی افرادی که دارای مجوز کسب و کار هستند و مکانی برای فعالیت تجاری و اقتصادی خود دارند باید این کد را دریافت کنند. نکته: برای ورود به هر پیشثبتنام باید روی کلید مربوط به آن (سمت چپ تصویر) اخذ کد اقتصادی کلیک نمایید. نکته: به منظور دریافت کد اقتصادی، اجاره نامه بایستی با نام شرکت باشد. برای بار اولی که از دریافت کد اقتصادی امتناع کنند، باید به میزان دو برابر سود معاملات خود در مدت زمان سپری شده را بهعنوان جریمه پرداخت کنند. باید ابتدا پروانه کسب و کار را از مراجع مربوطه دریافت کرده باشند. از همین روست که استعلام کد اقتصادی اشخاص حقیقی و حقوقی امری مهم و ضروری است . برای اشخاص حقوقی نیز بعد از اینکه کارت تهیه شد و فرم مربوط به اطلاعات هویتی کامل شد، مدیر عامل و وکیل قانونی باید آن را تنظیم کرده و مهر شرکت به آن بزنند و با تحویل به حوزه مالیاتی، اقدام به طی کردن سایر مراحلی کنند که برای اشخاص حقیقی توضیح داده شده بود. در این مقاله نیز به بررسی اطلاعاتی درباره روش ها و مدارک اخذ کد اقتصادی خواهیم پرداخت تا با آگاهی کافی در این زمینه اقدام کنید و فعالیت های خود را به شکل قانونی پیش ببرید.
همه ی شخصیت های حقوقی که به فعالیتهای تولید، مونتاژ ، واردات و صادرات ، توزیع هر نوع کالا و کارهای خدماتی اشتغال دارند و هم چنین همه ی شخصیت های حقیقی که به فعالیتهای فوق الذکر مشغول میباشند و پروانه کسب یا کار خودشان را نیز ازمراجع ذیصلاح دریافت نموده اند یا محل فعالیت تجاری را دارا هستند و شرایط اخذ شماره اقتصادی را دارند موظف به اخذ شماره اقتصادی میباشند.نکته ی حائز اهمیت این است که دارا بودن یکی از شرایط بالا برای اشخاص حقیقی کفایت می کند. 5- اشخاص حقیقی که به فعالیت پیمانکاری اشتغال دارند و شرایط مذکور در بند (الف-2) این دستورالعمل را دارا نمی باشد بشرط آنکه ارزش پیمان و یا مبلغ دریافتی کل پیمان های آن ها در یکسال شمسی از مبلغ پنجاه میلیون ریال بیشتر نباشد. افراد حقیقی باید به ارائهی درخواست کتبی و کپی کارت اقتصادی قبلی خود بپردازند و از پروانه کسب و کار و صفحات شناسنامه نیز کپی تهیه کنند. اما تفاوت هایی بین مدارک افراد حقیقی و حقوقی وجود دارد. از دیگر مزایای این اقدام یکپارچه سازی اطلاعات فعالان اقتصادی و به وجود آمدن امکان اعتبار سنجی آنها به صورت برخط است. و در صورتیکه اقدام برای دریافت کد اقتصادی پس از دو ماه باشد ؛ از سوی سازمان امور مالیات کشور برای شرکت جریمه در نظر گرفته می شود.
براساس مفاد این بخشنامه، برای اشخاص حقوقی شناسه ملی به عنوان شماره اقتصادی و برای اشخاص موضوع ماده (۲) قانون و صاحبان مشاغل پس از ثبت نام، شماره اقتصادی با بهره گیری از شناسه یا شماره ملی آنها صادر خواهد شد. شماره تلفن همراه شما تأیید شده و لازم است شما تأییدیه پستی مرتبط با کدپستی محل فعالیت را در سیستم بارگزاری نمایید. هر فردی چه حقوقی و چه حقیقی بر اساس آنچه در قانون آمده است برای تولید کالا و خدمات باید کد اقتصادی دریافت کند که دوازده رقمی می باشد. فیش پرداختی و یک قطعه عکس از دیگر مدارک لازم می باشد، هم چنین افراد حقیقی برای اینکه اطلاعات هویتی خود را بازگو کنند فرم مربوط به اطلاعات هویتی را باید پر کنند. اگر قصد دارید کد اقتصادی دریافت کنید در اداره دارایی واحد خدمات و اطلاعات، دفترچه و فرم مربوط به دریافت کد را پر کنید و از اساسنامه شرکت یک کپی تهیه و ارائه دهید . مرحله ی اول ارائه ی مدارک مورد نیاز را به واحد مالیاتی می باشد. • مراجعه به واحد ثبت و شناسایی اداره دارایی و دریافت فرم های مخصوص و تکمیل این فرم ها.