اين وزارتخانه ها عبارتند از وزارت داخله ، وزارت خارجه ، وزارت جنگ ، وزارت عديله ، وزارت ماليه ، وزارت وظايف . 4- اختلافات و دعاوی آنها به موجب اساسنامه ی قانونی به جای ارجاع به دادگستری از راه داوری حل و فصل می شود. 1-عزل و نصب مدیران موسسه به موجب تصمیمات هیأت مدیره دولت تعیین می شوند و دولت در این موسسات اختیارات زیادی دارند.
بودجه ی شرکت های عمومی از مالیات پرداخت شده توسط شهروندان و همچنین وام های دولتی تامین می شود در حالی که بودجه ی بخش های خصوصی از سرمایه ی مالکین و سهام داران تامین میشود و درآمد حاصل و یا بخشی از آن به عنوان سود به دست آمده بین سهام داران تقسیم می شود. کارکنان موسسات دولتی باید توانایی تعامل با همکاران متعدد و انجام امور اداری را داشته باشند. دراین شرکت ها برخلاف موسسات دولتی سخت گیری برای زمان ورود و خروج کارکنان و نحوه عملکردشان کمتر است بکه سازمان وظیفه محور است و مدیران فارغ از مدت زمان تغییرات شرکت حضورکارکنان به نحوه عملکرد آنها توجه دارند. بعد از این مقدمه کوتاه در مورد تفاوت مدیریت در سازمان های دولتی و خصوصی تشریح تفاوت در نحوه استخدام را آسان تر می کند. این شرکت ها با مقاصد تجاری در دفتر ثبت شرکت ها (در اداره ثبت شرکتها و موسسات غیر تجاری ) با توجه به نوع فعالیت در یکی از قالب های شرکت های تجاری ثبت می شوند. لذا سازمان بازرسی کلیه وظایف بازرسی و حسابرسی سالانه شرکت ها دولتی و یا موسسات دولتی را همانند کلیه نهاد های دولتی دیگر مانند بانک ها و دستگاه های عمومی بر عهده خواهد داشت.
حسابداران رسمی باید علاوه بر اظهارنظر درباره حسابهای شرکت گواهی نمایند کلیه دفاتر و اسناد و صورت حسابهای شرکت و توضیحات مورد لزوم در اختیار آنها قرارداشته و حسابهای سود و زیان و ترازنامه تنظیم شده از طرف هیات مدیره وضع مالی شرکت را به نحو صحیح و روشن نشان میدهد. پیش از این بیان شد که بودجه چیست و چه اهمیتی در حسابداری دولتی دارد. لازم به ذکر است که بودجه هر کشور عموما از طریق مالیات تامین میشود. این در حالی است که منبع مالی مؤسسات بازرگانی خصوصی، سرمایهای است که از طریق فروش کالا یا خدمات وارد میشود. همانطور که در ابتدا بیان شد، سازمانهای دولتی جزء موسسات عمومی به شمار میآیند. بنابراین، هیچ شخص یا اشخاصی نمیتوانند مالکیت یا سهام آن را خریدوفروش کنند.
نظریه جامعه شناسانه، ایده فرد گرایانه سطحی نگر از انگیزه انسان ها را طرد میکند. این نظریه، به نقد لیبرالیسم از آن جهت مینشیند که معتقد است حقوق فردی را به حقوق گروه های اجتماعی ترجیح میدهد و برای تمامیظرفیت های فکری، ارزش پولی تعیین میکند. این نظریه سعی دارد صورتی انسانی از خصوصی سازی ترسیم کند و البته آرای گروه های چپ را در اذهان زنده میکند. در مقایسه با مکاتب راست گراها که اعتقاد دارند بخش عمومیبه طور جبران ناپذیر ناکآرامد است آن دسته از تحلیل گران سیاسی که در مکتب اقتصاد خرد سنتی آموزش دیده اند، نظر راسخ تری در خصوص نهادهای عمومیدارند. البته اجماع عمومیاقتصاد دانان بر این است که مالکیت خصوصی در فراهم سازی کالاهای خصوصی در بازارهای رقابتی کارایی بیشتری دارد.
تفاوت بین دئودورانت و عطر چیست؟
در این خصوص باید مجمع عمومی صاحبین سهام اعضا هیئت مدیره را با رعایت فرد بودن آنها در تعداد مورد نیاز که باید حداقل ۵ نفر باشند. همانگونه که قبلا توضیح داده شد بر خلاف شرکت های سهامی دیگر شرکت های دولتی هر چند ساختاری مشابه با شرکت های سهامی دارند اما بازرس این شرکت ها نباید توسط مجمع عمومی موسسین یا صاحبین سهام انتخاب شود و این وظیفه بصورت کلی به سازمان حسابرسی طبق قانون واگذار شده است. اگرچه شرکتهای خصوصی به وامهای بانکی و انواع خاصی از وجوه سهام دسترسی دارند ثبت برند تجاری ، شرکتهای دولتی اغلب می توانند سهام خود را بفروشند یا از طریق ارائه اوراق بهادار ، پول بیشتری جمع کنند. هیچ کس در بخش خصوصی مجاز به ایجاد ارز نیست ، این غیرقانونی است و بیشتر کشورها آن را به عنوان یک جرم سرمایه گذاری طبقه بندی می کنند. آیا میان دو واژه عمومیودولتی تفاوتی وجود دارد؟ برای مثال وقتی گفته میشود بهداشت عمومی، منافع عمومی، افکار عمومی، فرهنگ عمومیآیا منظور همان دولتی است؟ بدیهی است که واژه عمومیدر این جا به معنای مشترک است و نه ضرورتا دولتی.
این کمک کنندگان و اهداکنندگان منابع زیاد و نامحدودی ندارند بنابراین موسسات غیر انتفاعی باید برای جذب سرمایه رقابت کنند. ارادتمند عزیزانی که از وبلاگ این حقیر بازدید مینمایند ،صمصام نصیری هستم ، کارشناس حسابداری مالیاتی و کارشناس ارشد مدیریت منابع انسانی درحال حاضر در رسته شغلی ذیحسابی مشغول به خدمت می باشم. شرکت سپید ارقام امین، نماینده رسمی شرکت سپیدار سیستم و راهکاران ابری همکاران سیستم، شما را در تهیه مناسب ترین نرم افزار حسابداری مشاوره و راهنمایی می کند. هزینه های اجرای برنامه ها و طرحهای مصوب، تعیین هزینه های خدمات ارائه شده و تطبیق درآمدها و منابع مالی با مصارف و هزینه ها می پردازند. در موسسات بازرگانی دولتی، فروش کالاها و محصولات اغلب بر اساس آیینامه ها و طی تشریفات قانونی از قبیل مزایدات و مناقصات صورت می پذیرد.
تشکیلات و موسسات مزبور می توانند عناوینی از قبیل انجمن ، کانون یا بنگاه داشته باشند . لینک بازاریابی این فایل که مخصوص نام کاربری شما ایجاد شده است را کپی و در شبکه های اجتماعی یا سایت و وبلاگ خود منتشر کنید و از 10 تا 15 درصد پورسانت بازاریابی فروش این فایل بهره مند شوید. وزارتخانه ها و موسسه هايي كه مستثنا از قانون استخدام كشوري اند. در نتیجه، ارقام به دست آمده از گزارشها باید با ارقام پیشبینیشده در بودجهبندی سالانه مطابقت داشته باشند؛ اما سیاستهای هر موسسه بازرگانی بر پایه سودآوری است و کنترل بودجه در اینجا اهمیت خود را از دست میدهد. در این نوع موسسات به صورت فردی سود نمی کنند،اگر فردی هم در این نوع موسسات مشغول به کار است،یا به صورت داوطلبانه مشغول به کار است،یا تحت قراردادی مشخص فعال است و یا به عنوان یک عضو اجرایی یا یک کارمند از منافع و سودهای مجموعه حقوق مشخصی میگیرد.
صنعت خصوصی درمورد پروژه هایی با زمان انتظار کوتاهتر بازده تصمیم گیری مالی می کند. نظریه دیگر توجیه کننده خصوصی سازی بیان میدارد که خصوصی سازی به دلیل تاثیر سیاسی در کاهش و تعدیل تقاضاهای دولتیا به عبارت دیگر کاهش بار اضافی دولت، موردتوجه قرار میگیرد. در دهه 1970، برخی از منتقدان پیشنهاد کردند که حکومتهای دموکراسی غربی از فشار بار اضافی که بر دوش دارند کمر خم کرده اند که این امر موجب شده است تا آنها با هزینه های گزاف و مصارف زیاد، عملکرد اقتصادی ضعیفی از خود نشان دهند. نکته دیگر اینکه در مدیریت شرکتهای انتفاعی و در بخش غیردولتی تصمیمگیرندگان در خصوص سازمان و مدیریت سازمان همواره به جهت مالکیتی که بر سازمان دارند بر مبنای مصلحت آن تصمیم میگیرند. یکی از دلایل عدم موفقیت سازمانهای دولتی این است که وقتی در مدیریت آنها ناکامی به وجود میآید بلافاصله به کانال دیگر سوییچ میکنند. یعنی کانال گفتمانی خود را تغییر داده و موضوعات اصلی سازمان را به بخش معنوی سوق میدهند!
چرا شرکت ها خصوصی می مانند؟
این در حالی است که مبنای حسابداری دولتی ممکن است نقدی کامل، مبنای نقدی تعدیلشده، مبنای تعهدی کامل، مبنای نیمه تعهدی یا مبنای تعهدی تعدیل شده باشد. نرمافزارهای حسابداری نیز براساس مبنای سیستم متفاوت هستند. برای نمونه، نرمافزار حسابداری تعهدی ثبت شرکت یکی از رایجترین انواع نرمافزار حسابداری دولتی است که توسط ارائهدهندگان در اختیار سازمانها و مؤسسات قرار میگیرد. یکی از اساسیترین تفاوتها، صورتهای مالی است که به دلیل اهداف متفاوت، برای سازمانهای دولتی و بازرگانی یکسان نیستند.
- پرسش و پاسخ با سلام ميخواستم بپرسم تفاوت ميان شركتهاي دولتي با انواع ديگر شركتهاي موجود در چيست؟ ؟ شركت دولتي شركتي است كه حداقل 51 درصد سهام آن متعلق …
- برای دسته بندی موسسات از سه معیار مالکیت ، نوع فعالیت و هدف از فعالیت استفاده میشود.
- در برخی از قوانین ، شرکت های دولتی صرفا در قالب شرکت های مادر تخصصی وشرکت های عملیاتی (نسل دوم) سازماندهی می شود.
- COI کدی است که مطابق محل انتشار، به مقالات کنفرانسها و ژورنالهای داخل کشور به هنگام نمایه سازی بر روی پایگاه استنادی سیویلیکا اختصاص می یابد.
- حسابداری دولتی 1 – مقایسه سازمان های دولتی و سازمان های …
با عنایت به ماده (۴۴) قانون محاسبات عمومی، شرکتهای دولتی مکلفند پس از تصویب ترازنامه و حساب سود و زیان شرکت توسط مجامع عمومی مربوط، حداکثر ظرف یک ماه ترتیب پرداخت مبالغ مالیات و همچنین سود سهام دولت را در وجه وزارت امور اقتصادی و دارایی بدهند. میان شرکتهای دولتی با انواع دیگر شرکتهای موجود در چیست؟ ؟ شرکت دولتی شرکتی است که حداقل 51 درصد سهام آن متعلق به دولت و نهادهای آن باشد. در مقابل شرکت های دولتی، شرکت های خصوصی هستند که حداقل 51 درصد سهام آنها متعلق به اشخاص تابع حقوق خصوصی یعنی افراد و اشخاص حقوقی حقوق خصوصی. بر اساس ماده قانون محاسبات عمومی، مؤسسه دولتی واحد سازمانی مشخصی است که به موجب قانون ایجاد و زیر نظر یکی از قوای سه گانه اداره می شود و عنوان وزارتخانه ندارد. براساس نیاز کشور در استان ها و مناطق مختلف، سازمان ها، مؤسسات و شرکت های دولتی تشکیل گردیده است و طبق ماده ۵ این قانون، به منظور انجام وظایف و خدماتی که جنبه عمومی دارد، مؤسسات و نهادهای عمومی غیردولتی تشکیل شده و یا می شود. تفاوت حسابداری شرکتهای دولتی و غیردولتی شرکت تجاری وفق ماده (۳۷) قانون تجارت بر هفت قسم است که مهمترین و رایجترین آنها شرکتهای سهامی (خاص و عام) هستند.
تعریف شرکت های دولتی
بنابراين حسابرسان ديوان محاسبات كشور به عنوان حسابرس مستقل نيز از حسابداري دولتي در جهت پيشبرد اهداف خود كه همان حراست از بيت المال است استفاده مي نمايد . بطور مثال با سرمایه گذاری بر ملک خصوصی خارجی در برخی کشورها میتوان اقامت و شهروندی آن کشورها را بدست آورد مانند خریداری ملک ترکیه، که با خرید انواع ملک مسکونی از جمله خانه، آپارتمان، ویلا، باغ و باغچه و زمین کشاورزی به مبلغ 250 هزار دلار امکان دریافت اقامت، شهروندی و پاسپورت ترکیه را خواهید داشت. گزارش حقوق و دستمزد سال ۱۴۰۰ ایران سلری حاکی از این است که علیرغم اعلام پایه حقوق توسط شورای عالی کار و وزرات کار، شرکتهای خصوصی در برخی مشاغل با درخواست حقوقهای بالا از سوی پرسنل مواجه هستند. این اطلاعات از ۳۰ هزار نفر از شاغلان در ۴۱ گروه شغلی مختلف از جمله بازاریابی، فروش، مهندسی و … همانطور که در مقاله شرکت و انواع آن توضیح دادیم شرکت های تجاری حتما باید عملیات تجاری انجام دهند و در اساسنامه آنها باید نام شرکت ، هویت و اقامتگاه آن ، موضوع شرکت میزان سهام مدت شرکت و غیره باید ذکر گردد به دلیل آن که میزان و نحوه مشارکت شرکا مبنای تفاوت در نام و ماهیت شرکت ها از یکدیگر می باشد .
از طرفی مشاهده میشود که در ادبیات جدید به ویژه ادبیات اقتصادی، دو واژهی عمومیو دولتی بارها به جاییکدیگر به کار برده میشوند، به گونهای که شاید بتوان وجه تمایزی میان آن دو قایل شد. برای مثال وقتی گفته میشود اقدام عمومیمنظور همان اقدام رسمیکارگزاران دولتی است که حتی اگر محرمانه هم نباشد، جنبهی عمومیویا همگانی پیدا نمیکند. از طرفی گفته میشود که خصوصی به حالتی اطلاق میشود که شغل عمومییا منصب رسمیرا احاطه نکرده باشد. میتوان گفت که خصوصی به گونهای در مقابل عمومیقرار میگیرد و نشان دهندهی آن است که عمومیورای مرزهای جغرافیایی کشور و با عواملی همچون بازار و خانواده مشخص میشود. این ایده که به صورت صریح و روشن به خصوصی سازی به مثابهی خط مشی مطلوب اشاره میکند گویای آن است که مالکیت دارای نقطه اتکای اقتصاد سیاسی است.
در شرکت های سهامی عام،نقل و انتقال سهام نمی تواند مشروط به موافقت مدیران شرکت یا مجامع عمومی صاحبان سهم بشود. اما بودجه ی شرکت های خصوصی توسط سهام داران و اموالشان تهیه تامین می شود و درآمدی که بدست می آورد به عنوان سود سهام در نظر گرفته می شود . بودجه ای که برای شرکت های خصوصی در نظر گرفته می شود از اموال عمومی و مالیات های که پرداخت می شود تامین می گردد. معمولا استخدام در مجموعه های خصوصی با وسواس زیاد انجام می گیرد با این وجود به سبب نیاز این پروسه مدت زمان زیادی طی نمی کند .(ایران استخدام) این در حالیست که استخدام در مجموعه های دولتی به منظور تعیین هماهنگ و هم فکر بودن نیرو ها و کشف این نکته مدت ها طول می کشد و نیازمند طی مراحل مختلف می باشد.