از سوی دیگر لوگوی استارباکس به‌نحوی طراحی شده است که روی محصولات، بنرها و وب‌سایت به‌خوبی می‌نشیند و جلوه‌ی بصری زیبایی ایجاد می‌کند. درواقع می‌توان گفت که یک لوگوی مشهور و نام‌آشنا، جزو دارایی‌های بسیار گران‌بهای کسب‌وکارهاست. علايم تجاری از این دست، در حفظ حق مالکیت معنوی برندها نقش مهمی ایفا می‌کنند. نام برند یا نام تجاری، همان اسمی است که صاحبین کسب‌وکارها، برای شناخته شدن هرچه بیشتر، روی محصولات و خدمات‌شان می‌گذارند.

این رسالت با همراهی شما به نتیجه خواهد رسید، با ارسال دیدگاه‌ها و بازخوردهای خود من را در این سفر همراهی نمایید. به‌استثنای علائم و اسامی مشهور، حمایت قانونی از علائم تجاری و نام‌های تجاری، محدود به مرزهای کشور ثبت‌کننده است. اگر نامی هست که قبلا ثبت شده از آن گذر کنید زیرا اگر از یک نام مشابه استفاده کنید شما شانسی برای مطرح نمودن شرکت خود ندارید. بعضی از شرکت ها به صورت عمد یک نام تجاری را که مشتریان آن را سخت تلفظ می کنند برای خود برمی گزینند . این استراتژی پر خطر تلاش می کند تا شرکت را بهتر از رقبایش نشان دهد.

انتخاب نام برند

بستگی داره که برای چه موردی بخواید ازش استفاده کنید اگر اسم شرکته که شما در اسم شرکت نمیتونید از واژه ی انگلیسی استفاده کنید اگر اسم برند هستش که برای استفاده از واژه های لاتین باید کارت بازرگانی ارائه بدید . انتخاب اسم برند آن هم اسم برندی که مشتریان بتوانند با آن ارتباط داشته باشد، جزء مقدمات ضروری این سفر می باشد. بنابراین هر اسمی که جذاب باشد نمی تواند اسم خوبی برای برند شما باشد به موجب همین امر انتخاب اسم برند قادر می باشد یک پروسه سخت و دشوار به نظر بیاید. اغلب اشخاصی که کسب و کارشان در مغازه می باشند و یا فروشنده می باشند تمایل به ثبت اسم لاتین برای مغازه دارند. باید توجه داشته باشید که برای ثبت اسم لاتین برای مغاره و یا شرکت باید کارت بازرگانی داشته باشید و ثبت آن مستلزم داشتن کارت بازرگانی می باشد. توجه داشته باشید در صورتی که اسم انتخابی شما حتی معنای لاتین هم داشته باشد باید کارت بازرگانی داشته باشید.

انواع تکنیک های انتخاب نام برند :

طبیعت جایی است که انتقال پیام در آن به اشکال مختلف صورت می گیرد، به عنوان مثال شما می توانید به کمک آن خلوص، ناهمواری، اقلیم (سرد یا گرم)، یا حتی کیفیت مناسب را تعریف کنید. لوگوی استارباکس نمونه‌ای از موفق‌‌ترین لوگوهای جهان به شمار می‌آید که تقریبا در سرتاسر این کره‌ خاکی شناخته شده است. سیرن دو دم، پری دریایی معروف لوگوی استارباکس، موجودی افسانه‌ای است که در افسانه‌های شمالی، توجه کشتی‌ها را به خود جلب می‌کرد و باعث غرق شدن آن‌ها می‌شد.

  • برند به محصولات و خدمات هویت می دهد و در شکل گیری جایگاه محصولات در بازار بسیار کمک می کند.
  • اسم کوچک شما هم هر چند خوبه ولی از اونجایی که برند رستوران «هانی» در صنایع غذایی معروفه بهتره یک اسم دیگه پیدا کنید.
  • وقتی به این مرحله رسیده‌اید، یعنی همه مراحل عملی و قانونی کار را انجام داده‌اید و در این بخش باید شروع به تست و آزمایش کنید.
  • 10- عنوان یا نام علامت می تواند فارسی، لاتین و یا ترکیبی از کلمات و حروف فارسی و لاتین باشد که البته برای در اختیار گرفتن برند لاتین می بایست کارت بازرگانی ارائه گردد.
  • بنابراین یکی از عوامل موفقیت در برندهای تجاری انتخاب نام کوتاه و با معنی است.
  • یک شرکت تجاری برای شناخته شدن در بین مردم و رونق فروش نیازمند برند سازی است، در غیر این صورت بی نشان مانده و هیچ محبوبیتی پیدا نخواهد کرد.

همچنین تمایز اسم شرکتها باید در کلمات خاص باشند و افزودن کلماتی مثل نوین ، گستر ، تک و امثال اینها به اسم شرکت نمی‌تواند وجه تمایز اسم یک شرکت از سایر شرکتها باشد. مثلاً اگر شرکتی با نام “ابتکار پویا” ثبت شده باشد، ثبت شرکتی با نام”نوین ابتکار پویا” یا “ابتکارگستر پویا” مجاز نخواهد بود. برای به حداقل رساندن اینگونه مشابهت ها اسم شرکت باید حداقل شامل سه کلمه خاص ( غیر عام ) باشد که ترکیب مشابه آن در اسم سایر شرکتهای ثبت شده وجود نداشته باشد. متقاضیان به جهت ثبت برند تجاری شان ملزم به پیروی از شرایط ثبت تغییرات می باشند تا نام درخواستی قابلیت ثبت پیدا کند و مورد تایید قرار بگیرد . من جاوید مقدم هستم و عاشق کارم، عاشق یادگیری و عاشق بازاریابی و کسب و کار هستم.

پیشنهاد ما این است که پس از ثبت نام به عنوان کاربر آزاد،با خرید اعتبار به کاربر ویژه تبدیل شوید. با همه‌ی این اختلاف‌نظرها و تفاوت‌ها، در نهایت برندها توانسته‌اند در میان مخاطبان خود جایگاه پیدا کنند و در ذهن آن‌ها باقی بمانند. همه می‌دانیم که برند، فراتر از یک نام است و برندسازی فرایندی زمان‌بر و چندوجهی است که انتخاب نام صرفاً نخستین گام در این مسیر طولانی و دشوار محسوب می‌شود.

بعضی نام‌های فارسی هستند که چند املای متفاوت دارند یا وقتی می‌خواهید آن‌ها را به انگلیسی بنویسید، چند مدل می‌شوند. مثلاً آسیه که ممکن است به‌صورت Asie، Asiye، Asiyeh و … نوشته شود. بهتر است از این کلمه‌ها که به شکل‌های مختلف می‌توانند نوشته شوند، برای نام برند استفاده نکنید. برای چک کردن آزاد بودن دامنه به بخش ثبت دامنه ایران‌سرور بروید و نام‌های مدنظرتان را در کادر جستجو کنید. ابتدا درخواست خود را برای ما ثبت کنید و یا با ما تماس بگیرید. کارشناسان ما راهنمایی های لازم در این خصوص را به شما خواهند داد.

چه ‌ویژگی‌هایی را باید برای انتخاب اسم برند در نظر بگیریم؟

در صورتی که انتخاب نام برند به درستی صورت بگیرد می توانید به راحتی لوگویی را نیز برای آن طراحی نمایید که گسترش فعالیت تجاری و خدمت شما را به دنبال خواهد داشت که بیشتر توضیح خواهیم داد . تو این مرحله می‌تونین با خیال راحت اسم برندتون رو ثبت کنین. برای این کار باید از راه سایت مرکز مالکیت طبق محصول و خدماتی که دارین اظهارنامه مربوطه رو تکمیل کنین و مدارک مورد نیاز رو ارسال کنین و منتظر نتیجه باشین. حالا برای اینکه بفهمین کدوم اسم براتون مناسب تره باید هر کدوم از three ثبت برند تجاری اسم منتخب رو اینجوری تست کنین.

تو این مرحله باید به سایت ثبت علائم تجاری سر بزنین و بررسی کنین که کدوم از این اسم‌ها در دسترس هستن. باید بهتون بگم که معمولاً نصف اسم‌هایی که انتخاب کردین قبلاً انتخاب شده. تو این شرایط هم ناامید نشین چون انتخاب اسم برند ممکنه یکم طولانی و سخت باشه ولی چون قراره برای سالیان طولانی زمان و پولتون رو برای اون هزینه کنین ارزشش رو داره. در کشور ما انتخاب اسم برند امر مهمی محسوب می شود خصوصاً الان که با پیشرفت جوامع روبرو هستیم و اشخاص زیادی تمایل به ثبت شرکت و آغاز کسب و کار و فعالیت هستند داشتن اسم برند خوب و ثبت آن امر با اهمیتی شمرده می شود. همونطور که خانواده‌ها برای پیدا کردن اسم مناسب برای فرزندشون حساسیت دارن و به دنبال بهترین اسم و خاص بودن اون هستن، پیدا کردن اسم برای کسب‌وکارها هم تأثیر زیادی تو هویت اون کسب‌وکار داره. انتخاب نام برند یکی فرآیندهای بسیار مهم برندینگ و ثبت برند است.

نکات کلیدی انتخاب اسم برند

ازآنجایی‌که تمام اسامی بامعنا یا مرتبط قبلاً ثبت‌شده‌اند، به‌سوی اسامی بی‌معنا یا نامرتبط سوق پیدا می‌نمایند. تا زمانی که اطلاعات کافی در خصوص نحوه انتخاب نام این‌گونه برندها در اختیار نباشد، این برندها به‌صورت یک صندوقچه اصرار به‌صورت com. این‌گونه اسامی، بیان‌کننده ماهیت کسب‌وکار نیستند، مگر آنکه پیش‌تر با آن کسب‌وکارها برخورد نموده باشید. پیدا نمودن یک نام تشریحی ( نامی که محصول ما را تشریح نماید) خوب است اما همه مردم به قضیه این‌گونه نگاه نمی‌نمایند و یا حتی نمی‌توانند کارکرد آن را به خاطر بسپارند.

در مقابل؛ انتقال نام تجاری تقریباً غیرممکن است و در صورت امکان نیز انتقال نام تجاری باید همراه با انتقال شرکت یا بخشی از آن باشد که با نام تجاری شناخته می‌شود. هیچ‌کس نمی‌تواند بیش از یک نام تجاری (شرکت) برای خود اختیار کند. در تعریف برند می‌توان از دو منظر به برند نگاه کرد، اولی دیدگاه حقوقی و دیگری دیدگاه مفهومی برند است. برای نام گذاری محصول جدید ، رویه های متعددی پیشنهاد گردیده است. در صورتی که نام انتخابی شما هر کدام از این موارد را نقض کند، نام انتخابی رد خواهد شد. • همچنین استفاده از نام و نام خانوادگی اشخاص به عنوان نام برند صحیح نمی باشد.

حال اگر نامی را انتخاب نمایید که شرکت‌های بزرگ پیش از شما انتخاب نموده‌اند (در حوزه‌های دیگر)، قطعا برندتان در بین انبوه تبلیغات آنلاین و محیطی گم خواهید شد. اگر برند شما از چندین کلمه تشکیل‌شده است، باید دقت نمایید که مخفف آن چگونه می‌شود. زیرا ممکن است که بعدا به مخفف ان نیاز باشد و یا حتی توسط رقبای بانمک برای تمسخر محصولات بکار گرفته شود. برای مثال در شبکه‌های اجتماعی Coors Light Iced Tea توسط دیگران به‌صورت مخفف استفاده می‌شود و این یک انتخاب اشتباه بوده است.

پس از آن که از تکراری و مشابه نبودن نام برند درخواستی از طریق جست و جو در سامانه علائم تجاری اطمینان حاصل کردید با مراجعه به سامانه مذکور ، اقدام به تکمیل اطلاعات و تعیین میزان سهام مالکین و … می نمایید . چنانچه اگر قصد دارید تجارتی پر رونق را شروع کنید با در نظر گرفتن شرایط و قوانین کشور ، برند خود را به ثبت برسانید و پس از ثبت از حقوق متعدد برند بهره مند خواهید شد . حال به بر اساس اطلاعات سایت CrunchBase، ثبت شرکت نام برندهای Beep , Shout , Swish ثبت‌شده‌اند. شرکتهای بسیاری بوده اند که پس از سرمایه‌گذاری مالی و زمانی بر یک برند (باوجود مناسب بودن محصول یا خدمت)، با عدم استقبال مخاطب روبرو شده اند. پس از عارضه‌یابی دریافته‌ایم که یکی از مواردی که بر فرایند تصمیم‌گیری مخاطبانشان اثر منفی داشته است،نام‌گذاری اشتباهمحصول یا خدمت بوده است. هر روز با تعداد برند مواجه می‌شوم که کاملا مشخص است که بدون فکر انتخاب‌شده‌اند.