در پایان اضافه میکنیم که شما بعد از ثبت برند خود میتوانید کارهایی از قبیل نقل و انتقال برند، اضافه کردن کالا به برند، تغییر برند را انجام دهید. این مدت با درخواست مالک آن برای دورههای متوالی ده ساله با پرداخت هزینه مقرر، قابل تمدید است. دقت کنید که ثبت بین المللی برند منجر به این موضوع می شود که در بیش از ۸۰ کشور جهان در ۵ قاره، تحت محافظت قوانین بین المللی (عضویت در پیمان ژنو و سیستم مادرید) قرار می گیرد و برای صادرات کالا و خدمات شما مشکلی پیش نمی آید.
پس همین الان برای این کار اقدام کنید و ثبت تغییرات شرکت را اعمال کنید . یکی دیگر از گام هایی که در ثبت برند تجاری موثر است بسته بندی زیبا در محصولاتی است که آن را به مشتریان عرضه می کنید. شکل و شمایل زیبا همیشه تاثیر به سزایی در ذهن مشتریان به همراه خواهد داشت که شما را معتبر بدانند. پس همیشه سعی کنید که زیبا کار کنید و خود را به دیگران زیبا نشان دهید این مساله تاثیر بسیار مثبتی در ذهن مشتریان به همراه خواهد داشت.
خیر، ثبت برند یا نام تجاری می تواند به فارسی باشد و یا به لاتین و یا به هر دو شکل انجام شود، ولی متقاضیانی که می خواهند علامت یا نام تجاری را به صورت لاتین نیز ثبت کنند، الزاماَ باید کارت بازرگانی داشته باشند. از زمانی که اظهارنامه توسط ما به ادارهی مربوطه ارسال میشود، ۳۰ تا ۴۰ روز کاری و جهت آگهی نوبت اول و ۲.۵ ماه جهت دریافت گواهینامه ثبت تغییرات ثبت برند زمان لازم است. پس به طور کلی مدت زمان لازم برای ثبت برند نزدیک به ۴ ماه است. ثبت برند در ایران دارای مراحل قانونی خاصی میباشد که باید به آنها توجه داشت. هرگونه کوتاهی و عدم آگاهی در انجام مراحل کامل ثبت برند در ایران باعث میشود تا هزینه و فرصت افراد مورد اتلاف قرار گیرد و اها نتوانند برند خود را به مرحله ی ثبت برسانند.
چنانچه متقاضی نسبت به علامت ثبت شده ای اعتراض دارد باید برای اعتراض به دادگاه مراجعه نماید. در صورت عدم پرداخت هزینه ها در مهلت مقرر فوق، اظهارنامه كان لم یكن تلقی می گردد. در صورت ثبت برند در صنف خود می توانید انحصار را در اختیار خود گرفته و اجازه استفاده و کپی برداری را از رقبای خود بگیرید.
این مرحله نیز همانند مرحله پیشین دردسر خاصی نداشته و شما باید برخی تعهدات را مطالعه و آنها را قبول کنید. در بخشی از این تعهدنامه فرد متعهد میشود که در تاریخ مربوطه به وبسایت مراجعه کرده و از نتیجه درخواست خود آگاه شود. فکر کنید که برای یک لحظه نام «اپل» به گوش شما میخورد، چه تصوری در ذهنتان ایجاد میشود؟ فرض کنید این بار نام یک برند ایرانی مانند «اسنپ» را میشنوید یا در خیابان یکی از بنرهای تبلیغاتی آن را مشاهده میکنید.
مرحله اول مراحل ثبت برند
مهلت رفع نقص برای اشخاص مقیم در ایران 30 روز و برای اشخاص مقیم در خارج از کشور 60 روز از زمان ابلاغ محاسبه می شود. استفاده از هر علامت که در ایران ثبت شده باشد،توسط هر شخص غیر از مالک علامت،مشروط به موافقت مالک آن می باشد. با استفاده از علامت های تجاری و برند های خاص میتوان در جهت بازاریابی و افزایش شهرت شرکت استفاده کرد.
برند در تمامی جوامع پیشرفته امروزی باعث ایجاد اعتبار و ارزش اجتماعی برای خدمات و محصولات مختلف میگردد. در حالت کلی هنگامی که محصولات و خدمات مختلف دارای کیفیت و ثبت برند اصالت باشند، مردم جامعه و خریداران این محصول نسبت به آن احساس وفاداری پیدا میکنند. نام تجارتی یعنی اسم یا عنوانی که معرف و مشخص کننده شخص حقیقی یا حقوقی باشد.
هر برند یا علامت تجاری ار طریق حصول اطمینان از حقوق انحصاری برای شناختن کالا ها و خدمات و یا اجاره دادن به دیگران مبنی بر استفاده از آن در صورت پرداخت مبلغ ،صاحب اثر را محافظت می کند. برند به انگلیسی با عنوان قانونی نشان تجاری یک طرح ،نماد ،عبارت،نام و … است که ارائه دهنده خدمات با فروش محصول خاصی است که به وسیله آن از سایر محصولات مشابه متمایز می شود. نشان تجاری یا برند همان چیزی است که مخاطب ،صفات و ویژگی های آن را با دیدن ،شنیدن ،حس کردن و……… به صورت ذهنی ،دیداری و یا شنیداری در ذهن و قلب خود تداعی می کند.
تنظیم نام و نشانی درخواست کنندگان مقیم خارجه باید علاوه بر فارسی به حروف لاتین باشد و با همان حروف نیز ثبت و آگهی خواهد شد. این علایم ممکن است اسامی مرکب شامل نقش، تصویر و کلمه بوده یا به صورت اسم منطقه و شهر و غیره باشد. به عنوان مثال دوغ گلپایگان و یا بته جقه که یک نقش بسیار زیبا و البته مهم در طراحی های مختلف در زمینه های مختلف در ایران می باشد و برای تصویر می توان علامت پاسارگاد را در نظر گرفت. علامت تجاری جدید نمی تواند مثل اسم سازمان یا ساختمان مشهوری باشد. در اینجا شما میتوانید با استفاده از شماره اظهارنامهای که در مرحله قبل دریافت کردهاید، وضعیت اظهارنامه خود را بررسی کنید.
- این مساله نیاز به بررسی کارشناسی مرکز مالکیت معنوی است و نمی توان پیش قضاوتی کرد.
- طبقه 1 – مواد شیمیایی مورد استفاده در صنایع، علوم، عكاسی و همچنین كشاورزی، باغبانی و جنگلبانی؛ رزینهای مصنوعی پردازش نشده؛ پلاستیكهای پردازش نشده؛ كودهای گیاهی؛ تركیبات اطفاء حریق؛ مواد آبكاری و جوشكاری فلزات؛ مواد شیمیایی برای نگهداری مواد غذایی؛ مواد دباغی؛ چسبهای صنعتی .
- (با اختلاف حداقل ۳۰ روز بین انتشار نوبت اول با نوبت دوم)، قبل از ثبت نهایی برند وجود دارد.
- هزینه ثبت برند با توجه به میزان کالاها و طبقات متفاوت می باشد، اما به طور میانگین هزینه ثبت برند در سال 1400حدودا یک میلیون و دویصت هزار تومانمی باشد که در صورتی که فرآیند ثبت برند را به موسسه ما واگذار کنید به این مبلغ، هزینه مشاوره و انجام نیز اضافه می گردد.
- لازم به ذکر است، برند حقیقی و حقوقی از لحاظ اعتبار با هم تفاوتی ندارند و هر دو از یک میزان از اعتبار برخوردارند.
- می توانید با مشاوران برندینگ در خصوص نحوه ی استعلام نام برند مشورت بگیرید، سایت های بسیاری به صورت رایگان و آنلاین این کار را برای شما انجام داده و به راحتی و در کمترین زمان ممکن می توانید نام تجاری مد نظر خود را استعلام بگیرید.
۹) برخی از برند ها حتی پس از ثبت قابلیت ابطال و بازگشت دارند که دارای شرایط متفاوتی می باشند که یکی از آنها ثبت برندی شبیه یا نزدیک به برندی مشهور می باشد. ۲) شباهت نزدیک به ۵۰% با نام تجاری دیگر اخطار رد اظهارنامه و برگشت برند می باشد. عین علامتی باشد که قبلا به نام مالک دیگری ثبت شده و یا تاریخ تقاضای آن مقدم یا دارای حق تقدم برای همان کالا و خدمات و یا برای کالا و خدماتی است که به لحاظ ارتباط و شباهت موجب فریب گردد. مهلت اعتراض و دادخواست ابطال علامت تجارتی ثبت شده سه سال است. مدارک نمایندگی قانونی،در صورتی که تقاضا توسط نماینده قانونی به عمل آید. ارائه مدارک دال بر فعالیت در حوزه ذیربط بنا به تشخیص مرجع ثبت.
مزایای ثبت علائم تجاری
نکته قابل توجه آن است که در قانون چیزی به نام ثبت برند وجود ندارد و شما باید اقدام به ثبت علامت تجاری خود کنید. با ارسال روزنامه رسمی دوم از طریق وکیل درخواست آگهی انحصاری ۱۰ ساله ثبت علامت تجاری را به اداره مالکیت صنعتی می دهیم. پس از آماده سازی مدارک لازم در حقیقت آغاز پروسه ثبت برند تجاری از اینجا شروع می شود که وارد وب سایت مالکیت معنوی کشور می شوید. با ورود به بخش ثبت نام باید اقدام به ثبت نام با وارد کردن مشخصات اولیه نمایید. ثبت برند و علامت تجاری هم مانند هر کار حقوقی و اداری دیگر نیاز به کارشناس مربوط به خود را دارد. تمامی افرادی که قصد ثبت برند خود را دارند بایستی اطلاعات کامل و دقیقی از کلیه مراحل ثبت علامت تجاری به دست آورند.
معترض باید علاوه بر ذکر اسم و شغل و اقامتگاه خود کلیه ی دلایل و مدارک خود را نیز توضیح داده و ضمیمه کند.اداره ی ثبت موظف است در ظرف ده روز از تاریخ وصول اعتراض نامه مراتب را به درخواست کننده ی ثبت ابلاغ کند. چنانچه معترض ظرف 60 روز از تاریخ ابلاغ اعتراض نامه به متقاضی ثبت اعتراض خود را تعقیب ننمایند علامت تقاضا شده به نام درخواست ثبت شرکت در تهران کننده ی آن به ثبت خواهد رسید. پس از پایان مراحل، کد رهگیری را دریافت خواهید کرد و در صورت تایید مدارک توسط کارشناس مربوطه، دو نسخه قرارداد به آدرس شما ارسال خواهد شد. شما باید پس از امضای هر دو نسخه یکی از نسخ را به همراه مدارک برابر اصل شده و فیش واریزی به آدرس مرکز ارسال کرده و پس از دریافت مدارک، مراحل ثبت برند شروع خواهد شد.
ممکن است مدارک دیگری نیز بسته به نوع درخواست علامت شما، مورد نیاز باشد. توجه کنید که این مبالغ ممکن است به مرور زمان و با توجه به تعرفههای جدید تغییراتی داشته باشد. اما براساس آخرین ابلاغیه سازمان مالکیت معنوی به این صورت است.
اگر وکیل و یا نماینده قانونی قصد انجام ثبت برند و علامت تجاری را دارد، بایستی مدارک نماینده قانونی ارائه شود. شما بایستی نامی را برای برند خود استفاده کنید که از قبل انتخاب نشده باشد و مغایر با ارزشها و قوانین اسلامی نباشد. شما میتوانید جهت اطلاع بیشتر از نحوه ثبت برند تجاری و همچنین مشاوره در زمینه هایثبت شرکت،ثبت برند تجاری،ثبت تغییرات شرکتو دیگر امور ثبتی ، با شماره ۰۲۱۸۸۸۸۸۸۲۲ تماس حاصل فرمایید. در رابطه با اشخاص حقوقی نیز همه افرادی که سهامدار هستند لازم است که مدارک را ارائه دهند که شامل کپی برابر اصل شناسنامه، کارت ملی، کارت بازرگانی و مجوز فعالیت می باشد.