Content
همانطور که گفتیم پس از ثبت برند باید از نام درخواستی استعلام گرفته شود که این استعلام باید از مراجع قانونی یعنی سامانه اداره مالکیت معنوی صورت بگیرد . نام برند باید از نام های تجاری دیگری که قبلا به ثبت رسیده اند متمایز باشد چنانچه چیزی حدود پنجاه درصد شباهت با سایر برند ها موجب رد اظهارنامه علامت تجاری درخواستی می گردد . نکته آخر اینکه یک نام خوب باید منحصربهفرد بوده، بهآسانی به خاطر سپرده شود و بتواند در آینده موجب سودآوری برای شرکت شود. یک اسم مناسب میتواند شرکت شما را به اوج برده و یک اسم نامناسب ممکن است اثرات منفی در روند پیشرفت شما بگذارد؛ پس برای آن وقت بگذارید. ۶- چه به تنهایی چه با دیگر اعضای گروه از پروسه طوفان فکری استفاده کنید. یعنی تمامی پیشنهادها، حتی آنها که به نظرتان جالب نبوده یا بی معنی و مسخره هستند را بپذیرید و سپس یک به یک گزینهها را حذف کنید.
نام استارت آپ شما نامی است که شما همیشه آن را میشنوید، میگویید، مینویسید و درمورد آن فکر میکنید. شما نام فرزندتان را چیزی که دوست ندارید انتخاب نمیکنید. در غیر اینصورت پشیمان خواهید شد و این میتواند در رفتار ثبت شرکت و روشی که شما تجارت خود را پیش میبرید تاثیر داشته باشد. شما میخواهید نام تجاری داشته باشید که کسی نتواند آن را بدزدد. بهتر است در USPTO.gov جستجو کنید تا ببینید میتوانید برای نام تجاری خود علامت تجاری بزنید.
متوجه باشید که آنچه از اسم اصلی شرکت مهمتر است، مشهور کردن نام برند شماست. مثلا آیا میدانید نام اصلی شرکتهای برندهایی چون بوتان، یکویک، امرسان، کاله و… چیست؟! بنابراین بیشتر وقت خود را بر روی یک واژه قدرتمند در میان اسم ثبت برند تجاری شرکتتان بگذارید تا بتوانید برای برندسازی روی آن مانور دهید. در ادامه تعدای اسم خاص را مشاهده میکنید که میتوانند ایده برای اسم شرکت شما باشند. فرد می تواند برای انتخاب اسم برند مراجعه کند و بعد از آن متوجه این موضوع شود.
طراحی لوگو
من در حوزه محصولات چوبی و ام دی اف فعالیت میکنم و اسم برندمون بلوط هست. برای این کار باید به سایت ثبت علائم تجاری مراجعه کرده و بررسی کنید که کدام یک از این نامهای تجاری در دسترس هستند. احتمالاً بیش از نیمی از آنها از قبل اِشغال شده باشند! حتی اگر تمامی اسامی انتخابی شما از قبل رزرو شدند، ناامید نشوید!
در ادامه تعدادی اسم برای برند را به ترتیب حروف الفبا ذکر می کنیم. تلفظ اسم تجاری و به خاطر سپردن آن باید برای کاربران امری راحت باشد. پیش از انتخاب این نام ، شاید صدها یا هزاران اسم توسط شما یا مشاورتان موردبررسی قرار گرفته است. اما اگر قصد دارید که برندی برای بیان یک سبک زندگی جدید ایجاد نمایید و هرگز هم قصد فروش آن ندارید ، نام خود را به عنوان نام برند خود برگزینید. حفاظت از اسم برند راحتتر است و رضایت مالک را در بر دارد.
- نامهای تجاری اپل، آمازون شامل این دسته هستند که با توجه با اسمشان تصویری در ذهنمان ایجاد می شود.
- انتخاب نام تجاری کوتاه در حافظه انسان به آسانی ماندگار می شود.
- در واقع اگر نتوانید به صورت قانونی برند خود را ثبت کنید، هر چه تلاش کردهاید به هدر میرود.
- پیدا کردن نام مناسب شرکت مانند بوم کسب و کار از اهمیت بالای برخوردار است و معمولا حدود یک تا دو هفته زمان لازم دارد البته در بعضی شرکتهای بزرگ این زمان به ۶ ماه هم میرسد.
یکی از مهمترین مواردی که در انتخاب اسم برند باید به آن توجه نمود آن است که نام انتخابی باید انتقال دهنده مفهوم محصول یا خدمات مربوطه باشد . یک اسم خلاقانه می تواند شامل نوع و جنس عرضه محصولات توسط دارنده برند باشد که بتواند با بازی با کلمات و عبارات خود را در ذهن مشتریان هک کرده و تا سال ها باعث شناخت آن حرفه گردد. اسامی خلاقانه از مواردی است که باید با تدبیر بسیار اقدام به نام گذاری برای برند و علامت تجاری انجام گیرد و تماما فارسی بوده و با شئونات اسلامی نیز هم سو باشد . از مواردی که می تواند بر یک کسب و کار تاثیرات مثبت گذاشته و باعث پیشرفت ان در زمان فعالیت شود انتخاب نامی خلاقانه برای برند است . منظور از اسم خلاقانه ، اسمی است که با دیگر اسامی از قبل به ثبت رسیده تفاوت داشته و با در نظرداشتن موضوعات فعالیت انتخاب شده باشند . برای مثال در ایران تنها یک پرپروک که تنها یک نام برای رستوران و فست فود در ایران است که دارای شعبات مختلف است و تنها یک برند با این نام در کشور به ثبت رسیده است .
به عنوان مثال پسوند استاندارد و رایج در بین مردم “.com” می باشد. حال اگر نام دامنه ی انتخابی شما در پسوند .com وجود نداشت بجای تغییر پسوند به “.net”, ”.info” , “.shop” نام جدیدی انتخاب کنید. در حقیقت زمانی که شما از نام یک برند معروف کپی برداری میکنید یک برند فیک و تقلبی به نظر میآیید.
۳ نام تجاری خود را به چیزی خاص محدود نکنید
مثلا تیوبهای شکلاتی شوکوپارس که همیشه از بوفه مدرسه میگرفتیم و خیلی خوشمزه بود، تا همیشه به یادمان میماند. مثلا اسم مزمز یا اشی مشی شاید معنی خاصی نداشته باشد، اما بامزه است و در ذهن باقی میماند. یا مثلا برندهایی مثل چین چین، کیت کت یا کوکاکولا که ساختاری خاص دارند و از کلمات هم آوا استفاده کردهاند. ثبت ثبت تغییرات شرکت با راهکارهای ما آسان می شود ، با قسمت تماس آنی پایش که در پایین سایت آمده با ما تماس بگیرید و از ما راهکار بخواهید. به طور معمول نام شرکت از موضوع فعالیت آن گرفته می شود بنابراین باید در نام شرکت نهایت دقت و انرزی را صرف نمود زیرا نام شرکت می تواند شرکت را به اوج برساند یا بر عکس به نابودی و قعر بکشاند.
برای اینکه افراد نظرات مناسبی ارائه دهند و وقت زیادی گرفته نشود، میتوانید یک سری قانون از قبل تعریف کنید و بگویید که اسامی کاندید بر این اساس انتخاب شوند. برای برخی اسمها میتوان خیلی راحت طراحی لوگو انجام داد و المانهای گرافیکی ساده و به یاد ماندنی طراحی کرد. همه همزمان با گفتن این برندها، المان و لوگوی آنها را به یاد میآوریم.
هویت برندتان میتواند تاثیر زیادی را در پیدا کردن اسم مناسب شرکت داشته باشد. چشم انداز، ماموریت و ارزش شرکت شما همهی اهداف برند شما را مشخص میکند. برای مثال فروشگاههای افق کوروش در زمان آغاز فعالیت خود در شهر قم با مشکلات زیادی مواجه شدند.