در ادامه این نوشتار در خصوص چگونگی ثبتنام الکترونیکی در نظام مالیاتی به تفصیل توضیح خواهیم داد. بنابراین نمی توان هزینه دقیقی در این خصوص اعلام کرد. از جمله دلایل درج کُد اقتصادی روی فاکتورهای خرید و فروش محاسبه سود به دست آمده در معاملات است و بنابراین با محاسبه دقیق سودهای کسب شده مالیات ها نیز کمتر برآوردی و نظری خواهند بود و محاسبه آنها بیشتر بر اساس اسناد و مدارک صحیح خواهد بود. حوزه مالیاتی ابتدا موظف است مندرجات قسمت مربوط به مودی در فرم اطلاعات هویتی را با اسناد و مدارک ، خصوصا کپی شناسنامه با اصل آن مطابقت نماید و در صورت تطابق کامل و عدم وجود اشکال، عکسی الصاقی مودی را ممهور و پس از تکمیل اقلام اطلاعاتی مربوط به خود صحت مندرجات آن را تایید و مهر و امضا نمایند . در ابتدا باید کلمه امنیتی را وارد کنید . ابتدا متقاضی می بایست نسبت به تشکیل پرونده مالیاتی به صورت فیزیکی در یکی از حوزه های مالیاتی برحسب موقعیت مکانی و آدرس دفتر مرکزی شرکت یا محل فعالیت خود اقدام نماید .
Article was generated with the help of GSA Content Generator Demoversion!
متقاضی با در اختیار داشتن مدارک مورد نیاز جهت تشکیل پرونده مالیاتی با مراجعه به یکی از حوزه های مذکور نسبت به تشکیل پرونده و اخذ شماره کلاسه ، شماره ممیزی اقدام و اطلاعات مورد نیاز کد اقتصادی را به صورت فیزیکی از ممیز مربوطه اخذ نماید . اطلاعات خواسته شده را طبق اسناد و مدارک ثبتی تکمیل و در پایان آن را ذخیره کنید. گرفتن گواهی امضاء از دفترخانه اسناد رسمی و تحویل آن همراه با دیگر مدارک به اداره دارایی . آن ها افراد مختلف را برای تکمیل مدارک خود راهنمایی می کنند. به حوزه مالیاتی شمال مراجعه نموده و در خواست خود را ثبت می کنند از تاریخ ثبت درخواست متقاضی مدت ۱۵ تا ۳۰ روز طول خواهد کشید تا شماره کد اقتصادی صادر گردد . قابل ذکر است فقط اشحاصی که فاقد شماره اقتصادی هستند فرم هویتی مربوطه را از حوزه مالیاتی دریافت می دارند. کد اقتصادی شماره ای است که بنا بر قانون وضع شده در سال 137۳برای اشخاص حقیقی و حقوقی که به تولید کالا و خدمات اشتغال دارند تعیین شد.
در کارت اقتصادی علاوه بر عکس مودی و اطلاعات شخصی که شامل نام و نام خانوادگی است، کد اقتصادی کد حوزه مالیاتی و ادرس محل فعالیت نیز ذکر شده است. البته ثبت شرکت و اخذ کارت بازرگانی نیز برای این افراد، برای درخواست کد اقتصادی ضروری است. البته در صورتی که شرکت تازه تاسیس باشد و مدرک در دسترس نباشد، الزامی وجود ندارد. مجوز فعالیت با توجه به فعالیت اقتصادی هر شرکت از طرف مرجع ذیصلاح تایید می شود و پروانه صادر می گردد. در مورد اشخاص حقوقی نیز همانند اشخاص حقیقی عمل می شود با این تفاوت که در صورت داشتن تغییرات باید فرم تغییرات اطلاعات هویتی نیز از طرف مودی تکمیل گردد. ۲ – اشخاص حقوقی ای که در واردات و صادرات و توزیع مشغول به کار هستند، نیز مکلف به اخذ کد اقتصادی می باشند. در حقیقت شماره شناسایی این اشخاص در سازمان امور مالیاتی از طریق کد اقتصادی انجام می گیرد.بنابراین ،کد اقتصادی کد اجباری می باشد که بایستی به منظور انجام کارهای مهم تجاری موجود باشد.دریافت جواز به منظور کارهای تجاری و پرداخت نمودن حقوق دولت به شکل مالیات و مانعی برای رقابت ها و تلاش های نا سالم یکی از مزیت های دارا بودن کد اقتصادی می باشد.
کد اقتصادی در واقع یک کد اجباری است که باید برای امور مهم تجاری نظیر گرفتن کارت بازرگانی، شرکت در مناقصات و مزایده ها، اخذ قرار داد با شرکت های دولتی، و صادر کردن فاکتور و حتی باز کردن حساب در بانک وجود داشته باشد. همچنین دلیل های دیگری مانند صادرات و واردات کالا، و سرعت بخشیدن به فعالیت های تجاری برای دریافت کد های اقتصادی وجود دارد. در نهایت چنانچه اطلاعات ثبتنام شما مورد تأیید سازمان قرار گیرد شما به مرحله نهایی ۴۵ رسیده و امکان ارسال اظهارنامه الکترونیک و همچنین استفاده از سایر خدمات سازمان را خواهید داشت. قرار است اطلاعات خواسته شده را در سامانه وارد کنید. سپس به سامانه بررسی اعتبار کد اقتصادی رفته و با وارد نمودن اسم شرکت، کد اقتصادی آن را استعلام کنید. مرحله ثبتنام الکترونیکی: پس از ایجاد نام کاربری و رمز عبور فرد میتواند به سامانه ثبتنام واردشده تا ثبتنام الکترونیکی خود را انجام دهد، در این مرحله باید فرمها و اطلاعات خواستهشده تکمیل گردد و تأیید نهایی زده شود. چنانچه به هر دلیل در اطلاعات مغایرتی یافت شود، موضوع با پیامک به شما اطلاعات داده شده و شما مجدد باید وارد سامانه پیش ثبت شده و مرحله یک را تکرار نمایید.