افرادی که دارای فعالیت اقتصادی هستند باید به دنبال دریافت این کد منحصر به فرد باشند تا بتوانند فعالیت خود را به صورت کاملاً قانونی و رسمی انجام دهند. همچنین باید به این نکته توجه داشت که روند تهیه مدارک و ارائه آن ها در طی مراحل دریافت کد به طی نمودن پروسه ی خاص خود نیاز دارد که توصیه میشود انجام آن توسط افراد کارشناس و کاردان انجام شود. پرداخت مبلغ 10000 ریال و ارائه فیش پرداختی. افراد حقیقی که فعالیت پیمانکاری دارند مشروط بر ان که ارزش قرارداد و مبلغ ان در یک سال شمسی از ۵۰ میلیون ریال بیشتر نباشد. برای بیان آسان تر مفهوم کد اقتصادی می توان این گونه بیان کرد که همان طوری که هر قرد برای شناسایی دارای یک کد ملی منحصر به فرد می باشد افرادی که فعالیت های اقتصادی در روش های مختلف انجام میدهند نیز برای مورد حمایت واقع شدن و همچنین نظارت بر عملکرد اقتصادی نیازمند یک شماره منحصر به فرد به نام کد اقتصادی هستند که در اصل شماره شناسایی این افراد در سازمان امور مالیاتی می باشد و پس از عبور از مراحل خاص خود به ان ها تعلق خواهد گرفت.

از طرف دیگر ممکن است شما مدارک و شرایط کاملا آماده ای برای دریافت کد نداشته باشید که خود باعث طولانی شدن مدت زمان اخذ کد اقتصادی خواهد بود. در این مقاله مزایای داشتن کد اقتصادی ، روشهای اخذ کد اقتصادی ، مدارک لازم و … با در اختیار داشتن کد اقتصادی زمینه برای حمایت از فعالان اقتصادی فراهم می گردد. این کد که شامل ۱۲ رقم می باشد و با عدد ۴ شروع می شود یک کد اجباری است که می باید برای تمامی امور مهم تجاری مثل اخذ کارت بازرگانی ، مشارکت در مناقصه و مزایده ، اخذ قرارداد با شرکت های دولتی و حتی بازکردن حساب در بانک وجود داشته باشد. اخذ کد اقتصادی شما را در اخذ مجوز برای انجام امور بازرگانی و دریافت کارت بازرگانی یاری می کند،اگر شما به مدارک مورد نیاز برای تشکیل پرونده ی صدور کارت بازرگانی که ارائه ی کد اقتصادی جدید و تعهد مبنی بر ارایه این کد پس از صدور شامل مدارک آن است اهمیت و فاییده ی کد اقتصادی را به خوبی می توانید درک کنید.و این کد نیز برای انجام امور تولید، مونتاژ، واردات و صادرات، توزیع کالا و کالاهای خدماتی توسط اشخاص حقوقی نیز واجب محسوب می شود.

در راستای اجرای ماده 169 مکرر قانون مالیات های مستقیم، با توجه به تصویب و ابلاغ دستورالعمل اجرایی آن (قابل اجرا از 1/1/91 ) کلیه اشخاص حقیقی که به انجام معاملات و هر نوع فعالیت اقتصادی مبادرت می نمایند و کلیه اشخاص حقوقی که در دامنه شمول قانون مالیات های مستقیم و قانون مالیات بر ارزش افزوده قرار می گیرند، موظفند برای انجام معاملات خود صورت حساب صادر و شماره اقتصادی مربوط به خود و طرف معامله را در صورت حساب ها و فرم ها و اوراق مربوط درج نمایند (کلیه بیمه نامه ها اعم از سیستمی، دستی و سایر قراردادهای غیربیمه ای) و همچنین فهرست معاملات خود را حداکثر پس از گذشت یک ماه از هر فصل مربوطه در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار داده و عدم اجرای مفاد ماده مذکور، مشمول 10% جریمه معادل صورت حساب های ارائه نشده برای مودی خواهد گردید. هر ثبت شرکت و یا موسسه ای که بخواهد فعالیت کند بعد از ثبت و از زمان تاریخ ثبت به مدت دو ماه زمان دارد تا به اداره دارایی مربوط به محدوده ی فعالیت خود مراجعه کند و پرونده مالیاتی تشکیل دهند و جهت گرفتن کد اقتصادی خود اقدام نمایند.

برای انجام این امر لازم است با در دست داشتن معرفی نامه و یا وکالت نامه به اداره ی دارایی واقع در محدوده فعالیت مراجعه و جهت مشخص کردن حوزه مالیاتی و دریافت کد اقتصادی خود اقدام نماید. در این ثبت نام فقط کافی است مؤدی گزینه مشمولیت در نظام مالیات بر ارزش افزوده را در سامانه ثبت نام مالیاتی انتخاب نماید. لازم به ذکر است، در دستورالعملی که از سوی رئیس سازمان امور مالیاتی به منظور تسهیل انجام امور مالیاتی صادر گردید، صدور گواهینامه ثبت نام مالیات بر ارزش افزوده لغو و ثبت نام در سامانه به منزله گواهی ارزش افزوده میباشد. به این منظور، به سامانه ثبت شرکت ها نزد قوه قضاییه رفته و اطلاعات شرکت را بررسی کنید تا به شماره ثبت شرکت دسترسی پیدا کنید. در واقع شماره شناسایی این اشخاص در سازمان امور مالیاتی از طریق کد اقتصادی انجام می گیرد. 5. بعد از طی کردن این مراحل باید صبر کنید تا رمز و کد کاربری شما از امور مالیاتی ارسال شود. پس از پیدا کردن شماره ثبت شرکت مورد نظر، به سایت شناسه ملی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در این لینک رفته و بر اساس فرمی که تصویر آن در عکس زیر ارائه شده است، فیلدهای مربوطه را پر کنید و شماره ثبت را نیز وارد کنید. Content was created by GSA Content Generator DEMO.

اگر شما این مقاله آموزنده را دوست داشتید و می خواهید اطلاعات بیشتری در مورد اخذ کد اقتصادی لطفا از سایت ما دیدن کنید.

دیدگاهتان را بنویسید