دریافت کد اقتصادی هم برای اشخاص حقیقی و هم برای اشخاص حقوقی ضروری است در صورتی که شناسه ملی فقط به اشخاص حقوقی تعلق می گیرد. کد اقتصادی قدیم همانطور که گفته شد شماره ۱۲ رقمی است که در حال حاضر پس از تشکیل پرونده مالیاتی به شخص یا شرکت تعلق می گیرد . کد اقتصادی ظاهرا از ۱۲ عدد تشکیل شده است که به افراد حقیقی و حقوقی تعلق دارد که کار آن ها تولید کالا یا ارائه خدمات می باشد. برای آشنایی با نحوه تشکیل پرونده مالیاتی، مقاله مراحل تشکیل پرونده مالیاتی و دریافت کد رهگیری را مطالعه کنید. ما در این مقاله میخواهیم به عنوان یکی از موسسه های حقوقی که در زمینه ثبت شرکت فعالیت دارد در مورد دریافت سریع کد اقتصادی شما عزیزان را راهنمایی کنیم به همین دلیل ابتدا با تعریف و معرفی کد اقتصادی میپردازیم. دریافت کد اقتصادی برای تمام اشخاص حقیقی (افراد دارای پروانه کسب) و اشخاص حقوقی (شرکت های ثبت شده) که به خرید، فروش و تولید کالا یا انجام خدمات و یا هر گونه فعالیت تجاری می پردازند، ضروری است. لازم به ذکر است برای اخذ کد اقتصادی جدید ( این کد با کد اقتصادی ۱۲ رقمی که در حال حاضر توسط اداره مالیاتی ارائه میشود متفاوت است) حتما باید پرونده مالیاتی خود را در سازمان امور مالیاتی تکمیل کرده و شماره واحد مالیاتی ، کلاسه پرونده و کد اقتصادی ۱۲ رقمی فعلی را دریافت نموده باشید. This content has been written with the help of GSA Content Generator DEMO.
بنابراین باید در مدت 2 ماه این کد را دریافت کنید.
در اصل اشخاص حقیقی باید دارای پروانه کسب بوده و در محلی به کسب وکار مشغول باشند تا شرایط لازم را برای اخذ کد اقتصادی داشته باشند زیرا دریافت کد اقتصادی مستلزم ارائه گواهی کسب و همچنین ادرس محل فعالیت می باشد. 4. اداره مذکور نیز پس از انجام اقدامات لازم، مدارک را به اداره کل اطلاعات و خدمات مالیاتی و از آنجا به اداره شماره اقتصادی میفرستد. در مورد اشخاص حقوقی نیز همانند اشخاص حقیقی عمل می شود با این تفاوت که در صورت داشتن تغییرات باید فرم تغییرات اطلاعات هویتی نیز از طرف مودی تکمیل گردد. نام دیگر کد اقتصادی، شماره اقتصادی نیز هست که برای هر شرکتی ضروری است. به عبارت دیگر هر شرکت شناسه خاص خود را خواهد داشت. بنابراین باید در مدت 2 ماه این کد را دریافت کنید. شرکت ها یا اشخاص دارای پروانه کسب دو ماه پس از اینکه ثبت شرکت یا اخذ پروانه کسب انجام شد، فرصت دارند تا جهت دریافت کد اقتصادی اقدام نمایند. سیاستهای دولت در راستای تامین مالی از طریق اخذ مالیات، و الزامآور نمودن مراجعه فعالان اقتصادی به سازمان مالیات و ثبت فعالیتهای خود، باعث شده تا امور مختلف در زمینه کسب و کار منوط به ارائه کد باشد.
طبق قانون مالیاتی دریافت کد اقتصادی برای پروانه کسب اجباری است و شرکت ها به منظور خرید، فروش، انجام معاملات و خدمات باید از این کد اقتصادی استفاده کنند. معمولا وقتی پرونده مالیاتی تشکیل شود و تمام مراحل به ترتیب ادامه پیدا کند یک کد اقتصادی در اختیار متقاضی و موسسین شرکت قرار داده خواهد شد. سازمان امور مالیاتی کشور سامانه ای را راه اندازی کرده که توسط آن می توان به اطلاعات اشخاص حقیقی یا حقوقی مانند آدرس و کد پستی دست پیدا کرده و از این طریق نیز از معتبر بودن آن اطمینان حاصل نمود. همچنین بر اساس این بخشنامه برای اشخاص حقیقی با دریافت اطلاعات از مراجع صدور مجوز یا پس از ثبتنام در سامانه امور مالیاتی بلافاصله ثبت نام انجام شود. با این حال زمانی که شرکت هیچ فعالیتی ندارد و هنوز بهطور رسمی کار خود را شروع نکرده است، هیچ اجباری مبنی بر دریافت شماره اقتصادی ندارید. زمانی که شما تصمیم می گیرید با استفاده از شرکت خود فعالیتهایی را مانند موارد زیر انجام لازم است کد اقتصادی داشته باشید تا روند کارهایتان انجام شود. نکته: کدرهگیری دریافتی در این مرحله بسیار مهم میباشد و لازم است آن را در جای امنی داشته باشید. اشخاص حقیقی که به فعالیت تحقیق و یا مشاوره فنی اشتغال دارند.از جمله اعضای هیات علمی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی .اتحادیه های امور صنفی .اشخاص حقیقی که به فعالیت پیمانکاری اشتغال دارند به شرط آنکه ارزش پیمان و یا مبلغ دریافتی کل پیمان های آن ها در یکسال شمسی از مبلغ پنجاه میلیون ریال بیشتر نباشد. Content has been created with the help of GSA Content Generator DEMO.
کد اقتصادی شماره ای است که برای شناسایی واحد های اقتصادی مانند شرکت ها استفاده می شود. دریافت کد اقتصادی برای پروانه کسب علاوه بر شناسایی در اداره دارایی، به منظور اخذ کارت بازرگانی، شرکت در مزایده ها، شرکت در مناقصه ها، صدور فاکتور، افتتاح حساب در بانک و اخذ قرارداد با شرکت های دولتی نیز انجام می شود. بر اساس مصوبه دولت و مجلس ، در صورتی که شرکت ها نسبت به دریافت کد اقتصادی اقدام نکنند و این کد را دریافت نکنند ، از معافیت های مالیاتی که در ماده 105 قانون سازمان مالیاتی کشور آمده است ، بهره مند نمی شوند. کپی و اصل مدارک روزنامه های رسمی، مدارک ثبتی شرکت، شرکت نامه و اساس نامه برای شرکت ها با مسئولیت محدود. از مزیت های دریافت کد اقتصادی می توان به پرداخت حقوق دولت تحت نام مالیات، تسهیل و تسریع روند بررسی دفاتر قانونی شرکت، احراز هویت اشخاص در اداره مالیات و جلوگیری از رقابت های ناسالم اشاره کرد. با توجه به توضیحات فوق دریافت کد اقتصادی از دریافت شناسه ملی جدا بوده و با توجه به نوع شخص (حقیقی یا حقوقی) باید یکی یا هر دو را اخذ نمود.
هنگامی که شما این مقاله را دوست داشتید، مایل به اطلاعات بیشتری در رابطه با اخذ کد اقتصادی وب سایت خود باشید.